Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Yogaläraren Josefine Bengtsson går igenom solhälsningens teknik – steg för steg

Yogaläraren och Metro Modes tidigare bloggare Josefine Bengtsson älskar solhälsningar, och det kommer du också att göra – när du lär dig tekniken! Solhälsningen består av ett gäng positioner som sammanlänkas med andetaget till ett flöde. Det är en perfekt sekvens att börja dagen med för att få igång cirkulationen och boosta sinnet med bra energi redan från morgonen. Så här gör du!

 

Foto: Adam Klingeteg

Solhälsning

Solhälsning

Börja i en stabil stående position längst fram på mattan – bergets position (Tadasana).

Nästa bild
Solhälsning

Solhälsning

Nästa steg är att andas in och föra armarna upp över huvudet. Titta upp och krama axlarna iväg från öronen.

Nästa bild
Solhälsning

Solhälsning

Andas ut och fäll över kroppen framåt över benen till en framåtfällning (Uttanasana). Böj gärna knäna om du är stel i baksida lår. Se mer här.

Nästa bild
Solhälsning

Solhälsning

Andas in, förläng ryggen och lyft överkroppen halvvägs upp (Urdhva Uttanasana). Behåll gärna knäna böjda och om du vill kan du ha block/böcker under händerna för att nå ner.

Nästa bild
Solhälsning

Solhälsning

Kliv bak till en modifierad planka där knäna är i marken. Spreta på fingrar, pressa ner handflatan (som att du gör fingertryck), vinkla fingrar inåt eller utåt (bekväm för axlar). Behåll knäna höftbrett isär och gå bak men dem tills du formar en rak linje mellan knä, höfter och axlar. Blicken snett framåt. Aktivera coren.

Nästa bild
Solhälsning

Solhälsning

Andas ut, för bröstet framåt och börja böja armbågarna längst med kroppen (likt en armhävning vid namn Chaturanga). Böj inte mer än 90 grader men gärna mindre till en början om det är tungt.

Nästa bild
Solhälsning

Solhälsning

Andas in, lyft bröstet uppåt droppa höfterna, rulla över tårna och låt skulderbladen glider ner längst ryggen till en variant av uppåtgående hund (där våra knän är i mattan).

Nästa bild
Solhälsning

Solhälsning

Andas ut, rulla tillbaka över tårna och för höfter bakåt till en såkallad nedåtgående hund. Behåll gärna benen lite böjda här och sträva istället efter att hitta en rak ryggrad. Pressa ner handflator, axlar iväg från öron, rak ryggrad och fötter ungefär höftbritt. För mer detaljer se HÄR.

Nästa bild
Solhälsning

Solhälsning

(sen går gör vi positionerna i motsats följd tillbaka)
9. Andas in, kliv med fötterna framåt igen till Urdva uttanasana (Se steg 4)
10. Andas ut, fäll fram till Uttanasana (Se steg 3)
11. Andas in, kom upp och för armarna upp över huvudet (se steg 2)
12. Andas ut, för armarna ner kom till tadasana (steg 1)

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!