5 saker (du antagligen inte tänker på) som gör hela skillnaden under anställningsintervjun
Career Girl Daily’s Beth Macdonald är en van intervjuare. Här delar hon med sig av fem punkter som du bör kolla igenom innan du kliver in till din nästa arbetsintervju.
1. Din kommunikationsförmåga
Hur du pratar säger mycket om dig. Talar du mycket med händerna eller drygar du ut dina meningar med onödiga utfyllnadsord? Ett av Beth Macdonalds bästa tips är att spegla sättet din intervjuare pratar, det kommer omedvetet få hen att gilla dig mer. “Var diskret och det kommer funka”, skriver hon.
2. Om din kropp “avslöjar” dig
Ditt kroppsspråk avslöjar hur du egentligen känner och din intervjuare kommer att spendera ert möte, tittandes efter tecken på hur du är som person (genom sättet du för dig på). Testa den här “power posing”-övningen några minuter innan du kliver innanför dörren (du kommer känna dig som en riktig power lady) och bocka av de här tre viktiga delarna i ditt kroppsspråk under själva intervjun. Steve Gutzler är expert i “Emotional Intelligence” och han menar att ditt humör under en intervju är lika viktigt som informationen som utbyts mellan dig och intervjuaren.
3. Hur du svarar på svåra frågor
Det kan vara lockande att försöka styra iväg från en svår fråga sekunden den landar i ditt knä – men om du inte vet svaret så vill rekryteraren veta hur du kommunicerar det (inte höra dig svara på något helt annat). Ibland kan det vara läge att ta några tysta sekunder för att reflektera och fundera över svaret innan du öppnar munnen. Det ger ett säkrare och mognare intryck än om du börjar pladdra direkt, även fast du inte riktigt vet vad du ska säga.
4. Om du matchar i teorin
Arbetsbeskrivningar i all ära men när det kommer till kritan så är de bara grunden för att hitta rätt person, de säger inte allt. En person kan vara perfekt för jobbet i teorin men sen funkar det ändå inte i praktiken. Du behöver ha särskilda grundkunskaper men det viktigaste som avgör om du får jobbet eller inte är din personlighet, hur du interagerar med intervjuaren och hur du har förberett dig inför intervjun. Ärlighet och tydlighet kring dina expertområden kommer att ta dig långt!
Läs mer: 9 frågor att ställa i slutet av en arbetsintervju
5. Vad du gör efteråt
Det kan kännas svårt att veta vad som är “rätt och fel” att göra efter intervjun kan lätt kännas luddigt. Ska du glömma allt om jobbet tills de hör av sig? Eller skicka ett tackmejl efteråt? Enligt Beth Macdonald anser de flesta rekryterarna att personer som skickar ett tack står ut ur mängden mer (på ett bra sätt) än de som inte gör det.
Skriv ett kort meddelande där du tackar för deras tid och upprepar något du snappade upp om företaget under intervjun, det visar att du är engagerad och känner starkt för företaget i fråga. Du behöver inte kasta in fraser som “hoppas att jag hör från er snart ” eller “jag håller tummarna”. Anledningen till att du mejlar är att du vill tacka och visa vad du tagit med dig från ert möte. Lycka till!