Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Karriär

DRÖMJOBBET! med Google-medarbetaren Antonia Ansgariusson: ”Jag tror starkt på att man kan få och bli vad man vill”

I artikelserien DRÖMJOBBET! lyfter vi personer från olika branscher som skapat sin drömtillvaro och låter dem dela med sig av sin personliga karriärresa. Vilka misslyckanden har de checkat av längs vägen och finns det egentligen något utstakat framgångsrecept? Den här veckan delar Antonia Ansgariusson som arbetar med marknadsföring på Google med sig av sina framgångsnycklar och tar oss med en dag på hennes jobb.

Namn: Antonia Ansgariusson
Ålder: 28
Bor: Stockholm
Gör: Marketing på Google Sverige
Karriärsmotto: “Du får inget du inte ber om”
Arbetstider: Oftast 09:00 – 19:00

 

För den som inte vet, vem är Antonia?
– Jag skulle beskriva mig själv som en nyfiken, social och rastlös livsnjutare. I alla andras ögon är jag skåning. Egentligen är jag född i Sollentuna, men skånskan hänger kvar så det är tydligen inte diskuterbart. Efter att jag pluggade klart flyttade jag utomlands – till Malta, Zürich, London och sen tillbaka till Zürich innan jag återvände till Stockholm för lite mer än 1,5 år sedan. Jag älskar mopsar, hajar och enhörningar och är världens största Harry Potter-fan. Lever för rödvin och tryffelpasta!

 

Vad ville du bli när du var liten?
– Jag var besatt av Kitty-böckerna så länge ville jag bli detektiv, men sen var drömmen en kombination av sångerska/skådespelerska och designer. Varför välja liksom? Jag tror fortfarande starkt på att man kan få och bli allt man vill under en livstid. Det här med att man bara ska ha en karriär eller nöja sig med att ha ganska kul i livet är förlegat. Jag har bara ett liv. Jag ska minsann göra exakt allt jag drömmer om under den tiden. Har fortfarande inte helt gett upp popstjärnedrömmen som lever kvar från mitt 13-åriga jag.

 

Vad jobbar du med i dag?
– Jag driver en del av marknadsorganisationen på Google i Sverige. Främst jobbar jag med att öka den digitala kompetensen i Sverige genom olika initiativ samt att få folk att känna sig trygga online. Det största initiativet –  Google Digitalakademin – har tagit många former sen vi lanserade 2015. Nu senast hade vi en pop-up utbildningslokal på Jakobsbergsgatan i centrala Stockholm där vi gav kostnadsfria utbildningar för att rusta folk för digitaliseringen och hjälpa folk få de färdigheter som behövs i framtiden. Det känns riktigt coolt att får vara med och jobba med något som förändrar folks liv på riktigt.

 

Hur har resan till drömjobbet sett ut?
– Den har väl inte varit helt spikrak, haha. Mer en härlig slingrande väg med havsutsikt. Jag har nog alltid känt att det är marknadsföring jag brinner för men jag är också väldigt nyfiken gillar också att göra vad folk tror att jag inte kan. Ett exempel var när jag bestämde mig för att få ett Investment Banking internship i London, vilket var det mest prestigefyllda man kunde göra som Handelsstudent i princip. Det fanns så många, främst killar, som snackade från första veckan att de skulle bli bankers. Jag var tjejen som gick runt i rosa byxor bland alla Ralph Lauren-skjortor. Jag ska inte ljuga – det var ganska härligt att se deras ansikten när jag blev den enda Bachelor-studenten som fick internship på Goldman Sachs den sommaren.

– När jag gick ut Handels började jag som 360 Management Trainee på EF Education First i Zürich där jag var ansvarig för deras lojalitetsprogram, åtta månader senare blev jag Transportation Manager i London där jag tog över ett team på 14 personer och ytterligare 1,5 år senare blev jag befordrad till Stock & Branding Manager globalt för deras Language division. EF var en fantastisk skola men efter fyra år där ville jag testa något nytt och bestämde mig för att jag ville jobba på Google. Jag tror många trodde att jag hade hybris när jag gick runt och sa det men det blev som en flykt att sitta och läsa på om företaget, förfina mitt CV etc på kvällarna. Jag tror jag sökte ungefär 35 jobb och intervjuades för tre, men så blev det så till slut. Allt går om man vill!

Kan du nämna några misslyckanden på vägen?
– Jag har varit med om massor av misslyckanden såklart. Ett som fortfarande ger mig ångest är när vi på Goldman skulle göra en stor derivat-affär med ett svenskt företag och jag fick lyssna in. När de skulle ta en paus och bestämma sig säger jag nyfiket till min kollega “Vad tror du – kommer de acceptera? Det känns ju inte som att de kommer dra sig ur nu”. Då säger vår holländska kollega att vi inte va på mute… Det var ju svenskar på konferenssamtalet så de hörde definitivt vad jag sa. Tack och lov var det ju inget direkt opassande jag sade och dealen blev av, men varit många år när jag försökt förtränga detta för att jag inte orkade tänka på det, haha.

 

Hur gick det till när du förstod att det var det du gör idag du ville jobba med?
– Jag har alltid gillat att hjälpa människor och jobba med saker som betyder något även om jag inte kan förneka att jag gillar det glammiga livet. Jag brukar säga att jag är 50% “do good”, 50% “do glam”. Att driva vårt samarbete med ELLE-galan förra året är nog fortfarande det roligaste jag gjort i jobb-väg – det var dock en mer ovanlig arbetsuppgift i vardagen på Google. Men det var många glam-poäng de veckorna!

 

Vad är dina främsta styrkor skulle du säga?
– Jag älskar människor och skulle säga att jag är väldigt bra med människor generellt – samt att ge energi, skapa förtroende, och en ”tro på en”-vision. Jag tror på att vara väldigt personlig och öppen med de jag jobbar med. Allt blir så himla mycket roligare då. Jag är också väldigt organiserad och bra på att tänka många steg framåt vilket är bra i alla typer av projektledarroller.

Svagheter då?
– Jag tar allt som gäller jobbet enormt personligt om det inte går bra eller som jag vill. Jag har i princip bara haft jobb som jag älskar och därmed blir det ju ett slag mot en själv om någon kritiserar ens arbete. Jag förbereder alla mina chefer på att jag är dålig på att ta kritik, även om jag såklart från ett logiskt perspektiv vill ha det för att kunna utvecklas. Jag behöver lite tid att smälta det bara. Sen kan jag bli väldigt trött på stora excel-ark, budgetar och myriader av siffror.

 

Vad har du för utbildning?
– Jag gick International Baccalaureate på gymnasiet, och tog sen min Bachelor i Business & Economics på Handelshögskolan i Stockholm.

 

Behöver man utbildning för det du jobbar med?
– Både ja och nej. En utbildning är ju ett sätt att få kunskaper som kan tänkas behövas för det dagliga arbetet, konkurrera och visa ambition, intresse och kompetens men det är samtidigt bara en faktor. Google jobbar mycket med att försöka rekrytera personer med olika bakgrunder för att det ska bli så mångfacetterat som möjligt så har man många och imponerande andra typer av erfarenheter så går det också bra.

 

Har du någon utbildning/kurs eller liknande att rekommendera?
– Jag trivdes jättebra på Handelshögskolan men det är ju väldigt individuellt. Rent generellt kan jag även rekommendera våra kostnadsfria kurser på digitalakademin.se för de som är intresserade av digital marknadsföring – det är inte en heltidsutbildning, men kan vara värdefullt för de som vill toppa upp sina kunskaper inom området eller lära sig någonting nytt! Sen lyssnar jag mycket på ljudböcker när jag är ute och promenerar – Factfulness, Homo Deus och Framgångsboken är några jag tyckt om på det senaste.

 

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Jag kommer in till kontoret vid nio ungefär (jag är ingen morgonmänniska) och äter frukost samtidigt som jag läser mail och planerar upp min dag. Normala dagar har jag väldigt mycket möten, både interna och externa gällande alla mina projekt så ibland kan jag tycka det är riktigt skönt när jag får sitta ostörd med mina projektplaner på två skärmar, en stor kaffe och techno i öronen. Något jag verkligen uppskattar med mitt jobb är att det är flexibelt och att jag kan planera jobbet kring mitt liv. Det kan betyda att jag kommer in sent och jobbar sent och att jag jobbar från frisören om det behövs men också från andra kontor i världen.

 

Vad är dina bästa tips för den som vill knipa samma drömjobb som du har?
– Skaffa dig ett robust CV – det behöver inte nödvändigtvis vara utbildningar även om det hjälper men textrader som sticker ut från mängden ansökningar Google får in varje år. Något såsom en tidigare proffs-karriär inom World of Warcraft är ju imponerande det med. Sedan tittar Google även mycket på ledarskapsförmåga, och något som kallas “Googleyness” – vilket är saker som att personen är en teamplayer och en schysst person.

 

Vad är generellt dina bästa karriärstips?
– Att komma ihåg att man inte får något man inte ber om. Många går runt och säger att millennials är lata och “entitled” men till en viss gräns tycker jag man måste känna sig “entitled”. Om inte du tycker att du förtjänar en befordran, hur ska någon annan tycka det? Sen är inte det samma sak som att sitta och vänta på att få något utan att jobba för det, men oavsett om det sker på en gång eller inte kan det vara en så bra startpunkt för att diskutera exempelvis med en chef vad man behöver göra för att kunna nå sitt mål. På liknande sätt kan ingen hjälpa dig med dina mål om ingen känner till dem. Jag berättar vitt och brett om mina mål och drömmar – då slänger man ut krokar i sitt nätverk som kan ge en napp antingen nu eller i framtiden.

 

Vad drivs du av när det kommer till karriären?
– Jag har tänkt mycket på detta, men jag tycker den är svår. Att skapa någon typ av legacy kanske? Att bygga något som lever kvar även när man själv inte gör det. Sen tycker jag att Adeline Sterner som startat Maison Fortunée säger det så bra: “Bygg ett liv, inte en karriär”. Om man skapar ett liv som är hållbart, roligt och gör en lycklig, då tror jag man kan skapa stordåd samtidigt som man lever sitt liv fullt ut varje dag.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att jag får träffa så enormt spännande människor. Både på Google där jag få jobba med helt fantastiskt roliga och kompetenta människor, men även politiker, business-ledare och influencers som vi jobbar med. Jag har fått ett fantastiskt nätverk sen jag började på Google.

Vilka utmaningar möter du dagligen?
– Att hantera många intressenter samtidigt. Jag driver stora projekt som kan involvera flera team internt, flera budgetar, en mängd partners och leverantörer och därmed en mycket åsikter och dialoger fram och tillbaka. Jag tycker det är tufft för jag gillar att springa snabbt och sådana projekt tar ofta längre tid än jag personligen tycker är bekvämt.

 

Hur tacklar du dem?
– Jag tror inte det är något som jag löst direkt, men jag försöker fundera ut hur folk föredrar att kommuniceras med – vilka behöver jag ta möten med, vilka föredrar ping eller mail? Hur får jag mest gjort på kortast tid? Men det är definitivt fortfarande en lärandeprocess.

 

Vilket mindset behövs för att göra det du gör idag?
– Att kunna acceptera att det kommer vara kaos i stort sett hela tiden. Så fort jag förlikar mig med den tanken brukar jag må bättre. Mycket kan förändras snabbt på Google – ett nytt projekt hamnar på ditt bord eller att vi väljer att ta en ny väg för att komma dit. Det får man se som vardagsmat.

 

Hur ser framtidsdrömmarna ut?
– Jag vill testa mina vingar och starta företag – förmodligen inom Mode eller Skönhet. Jag tror många går runt där ute och känner att “jag vet minsann vad som funkar och hur man gör ett företag framgångsrikt”. Jag måste få testa och se om jag har rätt.

 

Vart hittar vi dig om fem år?
– Om fem år bor jag i en fantastisk lägenhet i New York med någon drömmig man och kanske ett barn på väg. Jag driver minst ett eget företag, glassar omkring och upplever de bästa restaurangerna och barerna, reser världen runt och driver en livsstils-blogg vid sidan av. Jag har skrivit en bok, varit på omslaget av Forbes, och haft mitt bröllop featured i Vogue. Typ så. Ingen jantelag här inte.

 

Vad är ditt bästa tips till den som vill göra en liknande resa som du gjort?
– Njut av resan och gör saker du tycker är roliga eller spännande oavsett om de passar in i den klassiska vägen till ditt mål. Inget år av ens liv är värt att slösa bort – inte ens en vecka. Det kanske låter morbidt, men man vet aldrig hur länge man lever så därför måste man se till att trycka in så mycket av allt man vill uppleva mellan jobbtimmarna. Jag må vara ambitiös, men jag är nog en livsnjutare framför allt annat.

 

Följ Antonia i henne vardag på Instagram här och Linkedin här.

Foto: Privat

Foto: Unsplash

Varje vecka lyfter vi ett inspirerande drömjobb för att peppa våra läsare att våga söka eller själv skapa det där jobbet de alltid drömt om. Vill du dela med dig av din personliga karriärresa? Maila red_metromode@metro.se så berättar vi mer.

Är du på jakt efter en ny utmaning i din karriärresa? Ta en titt på metrojobb.se där du kan välja och vraka bland spännande jobb som är lediga just nu.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!