instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
karriar

Så når du framgång – 5 tips för dig som är introvert

Av: Metro Mode

Är du en person som upplever det jobbigt att prata i grupp, ogärna tar plats eller föredrar att jobba ensam? Kanske tycker du det är svårt att veta hur du ska ta dig fram i karriären när du är omgiven av extroverta människor som mer än gärna gör sin röst hörd. Här listar vi fem smarta tips på hur du som introvert kan tackla sociala situationer på jobbet. 

Foto: Wayne Tippetts/REX

Är du introvert kan det kanske kännas hämmande om du upplever att du inte får samma utrymme att uttrycka dig, som att det påverkar ditt arbete eller din möjlighet att nå den framgång du vill. För att underlätta de sociala situationerna på jobbet finns det dock ett flertal saker som du kan ha i åtanke.

1. Lär känna dig själv

Genom att ta reda på vem du är och lära känna dig själv kan du få många nya insikter som du kan använda till din fördel. Om du har kommit fram till att du är introvert – vilken typ av introvert är du? Vilka sociala situationer känner du dig bekväm med och inte? Allt du kan få reda på om dig själv kan hjälpa dig att förstå (och tackla) olika lägen du hamnar i på jobbet. Genom att lära känna dig själv sägs det också att du lär känna andra, vilket kan vara en skönt om du har lättare att ta för dig i en grupp med människor som du är bekväm med.

2. Återhållsamheten är din styrka

Att känna in stämningen och personerna i en grupp är något som vi alla gör, den som är introvert kanske ännu mer. På så sätt bedömer vi alla vilka vi har lättast att relatera till och kommunicera med. Vi bedömer även vilka vi känner att vi kan lita på. Du som är introvert och har lättare att kommunicera med dem du litar på har därför en stor fördel. Du riskerar inte att i samma utsträckning fatta påskyndande beslut för att göra alla nöjda.

3. Utgå från dig själv

Var realistisk när du går in i nya situationer och tvinga dig inte att göra något som inte känns bra. Vet du med dig att du förlorar massvis med energi av att småprata om vädret i fikarummet – låt bli. Vissa saker tar mer energi än vad de ger och det är inte värt det. Lägg istället din tid på att göra saker som ger dig energi till att göra ditt bästa på jobbet. Samtidigt är det såklart alltid bra att utmana sig själv och sina rädslor för att utvecklas.

4. Använd teknologi 

Nu för tiden kan vi göra det mesta via sociala medier, även när det kommer till jobb. Ibland kan det dessutom vara lättare att kommunicera med någon bakom en skärm jämfört med när det sker live. Du får längre tid att formulera ditt svar, det blir inte lika tydligt att om tvekar och det kan vara betydligt mycket lättare att avsluta en konversation som du inte känner leder någonstans. Håller du med? Då kanske det kan vara dags att uppdatera LinkedIn-profilen och ge nätverkandet ett seriöst försök.

5. Prata med extroverta

För att det ska kännas lättare att tackla en konversation med en eller flera extroverta personer på jobbet så kan det vara bra att öva genom att prata med någon som du känner. Ta dig ett snack med den mest extroverta personen i din närhet och passa på att få in den personens synvinkel. På sätt kan du ta med dig det som erfarenhet in i konversationerna med de extroverta kollegorna på jobbet.

Källa: Career Girl Daily

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår