Därför väcker Åhléns modekampanj starka reaktioner
När bilderna på Åhléns höstkampanj Nordiska toner släpptes väcktes det starka reaktioner – anledningen? En av modellerna bär hijab.
Förra veckan släpptes Åhléns höstkollektion, en kollektion inspirerad av nordens karga höstlandskap med berg, isar och åskmoln. Kampanjbilderna har väckt starka reaktioner på sociala medier, men det är inte på grund av deras materialval eller design. Utan av valet av modeller och att en modell bär slöja, en hijab. Åhléns har i kampanjen valt att inte gestalta en stereotypisk bild av den nordiska kvinnan utan istället visa hur den moderna nordiska kvinnan ser ut. Modellerna har olika bakgrund, hudfärg och kultur.
– Åhléns är att varuhus för alla, och vi vill att våra kunder ska känna igen sig i vår kommunikation över tid. Därför har vi valt att visa höstens kollektion, som är inspirerad av Nordisk natur med gråa klippor, moln och isar, med kvinnor som lever i Sverige idag. Kvinnor med olika kulturell och etnisk bakgrund – för att spegla hur dagens svenska samhälle ser ut. Vi har kallat kampanjen “Nordiska toner”, säger Lina Söderqvist, Marknadschef Åhléns.
Den här kampanjen väckt starka reaktioner, varför?
– Vi har fått både positiva och negativa kommentarer. Positiva kommentarer från människor som uppskattar att vi arbetar med ett mångfaldsperspektiv, och också från kvinnor som upplever att de äntligen känner sig sedda och inkluderade i reklam, Lina Söderqvist, Marknadschef Åhléns.
Av: Lisa Dahlgren
Foto: Åhléns
Läs även:
H&M gör viral succé med sin modell i slöja och andra coola stilrebeller i sin nya kollektion
Här är 10 snygga grovstickade tröjor att inviga hösten i
Rihanna är dubbelt aktuell för Puma: lanserar skokollektion och frontar reklamfilm