Halsbrytande fall, skandalbråk och ond bråd död – men också glittrande diamanter, snurrande karuseller och drömska fantasivärldar. På catwalken kan allt hända. Metro Mode går en sväng på podiet.
När Kate Moss förra våren gick ut på catwalken iklädd Louis Vuittons höstkollektion drog publiken efter andan. Orsaken var dock inte den svarta ensemble hon bar, utan det hon höll mellan fingrarna. Njutningsfullt förde hon sin handskbeklädda hand till munnen, drog ett bloss från en cigarett och lät röken flyta ut genom näsborrarna. Skandalrubrikerna lät inte vänta på sig – helt enligt planen får vi förmoda. Ända sedan Charles Frederick Worth, den moderna haute couturens fader, under 1800-talet började visa upp sina skapelser på podiet har modevisningar handlat om att skapa uppmärksamhet.§
”De här fallen gjorde min show minnesvärd” ska Miuccia Prada ha sagt när två modeller ramlade på hennes catwalk inför våren 2009. Med modebloggare på front row och visningar som streamas direkt har den senaste tidens höga klackar knappast gått någon förbi; modellerna har fallit som furor inför alla världens modeintresserade ögon. När supermodellen Karen Elson ramlade iklädd finallooken på Zac Posens höstvisning 2008 kom hon undan med ett leende, men för den som inte har samma status kan ett sådant misstag bokstavligen bli ett fall i glömska. Den mest minnesvärda störtdykningen skedde dock långt innan Twitter. 1993 ramlade en skrattande Naomi Campbell, iklädd skyhöga platåskor, på Vivienne Westwoods visning i Paris. Bovarna i dramat finns nu till beskådan på Victoria & Albert Museum i London, och enligt uppgift använder supermodellen ett likadant par som dörrstoppar.
Catwalken är till för att visa upp, men dramat sker även bakom kulisserna. Metro Mode har tidigare berättat om just Naomi Campbells temperamentsfulla divalater – och ränderna sitter i. ”Vi skulle gå en välgörenhetsshow och Naomi var sen. Då satte de hennes klänning på Paris Hilton istället. När Naomi äntligen kom ville hon ha tillbaka den. Det blev lite, du vet, strul…” som en källa i branschen diskret uttrycker det för Metro Mode.
Modevärlden beskylls ofta för att vara ytlig, men ibland kan en visning bokstavligt talat handla om liv och död. Inför hösten lät designern Joanna Mastroianni sig inspireras av New York-profilen Iris Apfel, 90. Men under visningen på Lincoln Center i februari var det en annan stilikon som stal rampljuset. Visningen hade just börjat när 95-åriga Zelda Kaplan – flitigt förekommande på modebloggen Advanced Style – föll ihop på sin plats på front row. Kort därefter förklarades hon död på sjukhuset. ”Det var en oerhörd chock. Men jag måste säga, om en modetjej någonsin bestämmer sig för att gå vidare, är det här rätt sätt att göra det”, sa den chockade designern – och Zeldas nära vän – till New York Magazine.
När det gäller uppmärksammade visningar är det svårt att tävla med Victoria’s Secret. De så kallade ”änglarna” tillhör de bäst betalda modellerna i världen och underkläderna de bär matchar deras lönecheckar. I fjol fick Adriana Lima äran att bära märkets diamantbeströdda ”fantasi-behå”, värd 2,5 miljoner dollar. Jämfört med åren före finanskrisen är det dock småpotatis. När Gisele Bündchen äntrade catwalken 2000 klev hon även in i Guinness rekordbok iklädd världens dyraste underkläderna: behån och trosorna var tillsammans värda 15 miljoner dollar.
Alexander McQueen kräver kanske inte miljonbelopp, men när det gäller dramatiska visningar tar han priset. Gång på gång bevisade den framlidne designern att mode handlar om så mycket mer än kläder. Inför våren 2000 tog han visningskonceptet till nya höjder när han lät han modellerna sväva fram. Visningen av höstkollektionen ”Cirkus freaks” året därpå skulle ha platsat i en skräckfilm. Våren 1999 lät han en ensam modell, likt en snurrande ballerina i en speldosa, bli sprejmålad av två robotar. Och när han inför hösten 2006 lät Kate Moss dyka upp i form av ett hologram blev publiken mållös. ”Jag får mina idéer i drömmen… Får du möjlighet att använda något du ser i en dröm är det alltigenom originellt. Det finns inte i den här världen – det är i ditt huvud”, har designern sagt. Chanels karusellvisning från 2008 och modellen Coco Rochas inledande dans på Jean Paul Gaultier’s skotskinspirerade höstvisning 2007 tillhör två andra fantasieggande modeögonblick.
I verkligheten har branschen förändrats fort. Designern Tom Ford var snabb att vända den nya öppenheten mot total exklusivitet när han gjorde comeback den 12 september 2010. I publiken satt bara hundra personer, på podiet syntes enbart kändisar. Hemlighetsmakeriet var så stort att inte ens vännen Julianne Moore visste vad som väntade när hon kom dit. Hon var dock i gott sällskap: Lauren Hutton, Beyoncé Knowles och Stella Tennant var också modeller.
Kändisar, fall, catfights och miljondollarplagg i all ära, när den sista modellen lämnat catwalken hoppas vi ändå att det är plaggen vi minns allra bäst. Plaggen – och känslan av att allt är möjligt.
Katarina Matsson