Visst älskar man att se marknandsföring med modeller som man själv kan känna igen sig i? Visst är många kvinnor långa, vita, smala, i 20-årsåldern och supersnygga – men trots att det inte stämmer in på en stor del av befolkningen har det länge varit bilden som vi sett i många företags marknadsföring. Idag vill vi dock lyfta fram de som vidgar bilden.
Vi älskar att se kampanjer med kvinnor som ser ut på alla olika sätt, precis så som det ser ut i verkligheten. I sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes tittade reklamforskaren Nina Åkestam på hur vi påverkas av stereotyper i reklam – eftersom så många varumärken under många år har använt sig av en och samma typ av modeller skulle man ju kunna tro att det är både framgångsrikt och lönsamt? Men istället för att bli inspirerade av en ung, smal och stereotypt “snygg” tjej kom hon fram till att det i själva verket kan ha en negativ effekt på oss:
– Du blir påmind om att du är kvinna, och att som kvinna förväntas du vara smal, snygg och sexig. Det är idealet. Och även om du själv egentligen inte håller med om det, riskerar du att reducera dig själv till en stereotyp. Du blir helt enkelt påmind om vad du, som kvinna, borde vara bra och dålig på, och börjar agera därefter, har hon tidigare sagt till Metro enligt DN.
Det negativa effekten sker alltså inte bara på de kvinnor som inte ser ut som de i reklamen, utan också den gruppen blir påmind om hur de förväntas vara. Därför bli vi extra glada när vi ser modeller och influencers som på ett eller annat sätt bryter mot normerna, och varumärkena som anlitar dessa modeller eller på något sätt har mer mångfald i sina kampanjer. Vi har listat några av dem här nedanför!