Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Artikeln innehåller annonslänkar
Mode

Hejdå stereotyper! 12 modeller och varumärken som bryter mot normen

Visst älskar man att se marknandsföring med modeller som man själv kan känna igen sig i? Visst är många kvinnor långa, vita, smala, i 20-årsåldern och supersnygga – men trots att det inte stämmer in på en stor del av befolkningen har det länge varit bilden som vi sett i många företags marknadsföring. Idag vill vi dock lyfta fram de som vidgar bilden. 

Foto: H&M, Instagram @jillianmercado

Vi älskar att se kampanjer med kvinnor som ser ut på alla olika sätt, precis så som det ser ut i verkligheten. I sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes tittade reklamforskaren Nina Åkestam på hur vi påverkas av stereotyper i reklam – eftersom så många varumärken under många år har använt sig av en och samma typ av modeller skulle man ju kunna tro att det är både framgångsrikt och lönsamt? Men istället för att bli inspirerade av en ung, smal och stereotypt “snygg” tjej kom hon fram till att det i själva verket kan ha en negativ effekt på oss:

– Du blir påmind om att du är kvinna, och att som kvinna förväntas du vara smal, snygg och sexig. Det är idealet. Och även om du själv egentligen inte håller med om det, riskerar du att reducera dig själv till en stereotyp. Du blir helt enkelt påmind om vad du, som kvinna, borde vara bra och dålig på, och börjar agera därefter, har hon tidigare sagt till Metro enligt DN.

Det negativa effekten sker alltså inte bara på de kvinnor som inte ser ut som de i reklamen, utan också den gruppen blir påmind om hur de förväntas vara. Därför bli vi extra glada när vi ser modeller och influencers som på ett eller annat sätt bryter mot normerna, och varumärkena som anlitar dessa modeller eller på något sätt har mer mångfald i sina kampanjer. Vi har listat några av dem här nedanför!

Jillian Mercado KÖP

Jillian Mercado

Första gången vi såg Jillian Mercado var i ingen mindre än Beyoncés webbshop iklädd en tröja med texten “I twirl on them haters”. Sedan dess har hon minst sagt tagit världen med storm –  vi har bland annat sett henne i kampanjer för Olay och Target och nu senast på catwalken för The Blonds under New Yorks modevecka.

Instagram: @jillianmercado

KÖP

Nästa bild
Valentina Sampaio KÖP

Valentina Sampaio

Underklädesmärket Victoria’s Secret har minst sagt fortfarande långt kvar, men i höstas blev brasilianska Valentina Sampaio deras första transexuella modell. Då hade hon redan varit på omslaget till Vanity Fair,  Elle Brazil och L’Officiel och synts i kampanjen för L’Oréal Paris x Balmain, för att bara nämna några uppdrag.

Instagram: @valentts

KÖP

Nästa bild
Christie Valdisseri KÖP

Christie Valdisseri

Sports Illustrated, som inte alltid varit kända för att ha en mångfald i sina val av modeller, har under de senaste åren verkligen steppat upp. Bland årets 6 finalister till #SISwimsearch, där vinsten är ett uppslag i tidningen, finns bland annat Christie Valdisseri som på grund av sjukdomen Alopecia tappat allt hår på kroppen. Ett tag försökte hon dölja det med peruker, men nu visar hon stolt upp sig precis som hon är.

Instagram: @christie.valdisseri

KÖP

Nästa bild
Halima Aden KÖP

Halima Aden

Vi har tidigare skrivit om modellen Halima Aden, som på kort tid har blivit en av världens supermodeller och i många sammanhang varit den första modellen med hijab. Idag ser vi henne på allt från omslag för Harper’s Bazaar, Sports Illustrated och Vogue till catwalken för några av världens största varumärken.

Instagram: @halima

KÖP

Nästa bild
Penny Parnevik KÖP

Penny Parnevik

Gång på gång skrivs det artiklar och rubriker om Pennys “ärliga”, “starka” och “hyllade” bilder på hennes Instagram-konto, och även om det är synd att det fortfarande blir en grej älskar också vi hennes uppdateringar.

Instagram: @pennyyparnevik

KÖP

Nästa bild
Huda Beauty & Wishful KÖP

Huda Beauty & Wishful

Huda Kattan är idag utan tvekan en av världens största, om inte den största, influencern inom makeup och hudvård. Hon föddes i USA av irakiska föräldrar och flyttade sedan till Dubai, där hon 2013 grundade sitt varumärke Huda Beauty som gör succé världen över – och som ständigt lyfter fram kvinnor med olika utseende och ursprung i sin marknadsföring.

Enzymskrubb, 455 kr, Wishful.

KÖP

Nästa bild
Anyhere KÖP

Anyhere

Vi älskar bilderna hos det svenska lifestylemärket Anyhere på Berith, som verkar ha mer swag än vad många av oss kan uppbåda tillsammans.

Pyjamas, 1 090 kr, Anyhere.

KÖP

Nästa bild
KappAhl KÖP

KappAhl

Den svenska kedjan har länge lyft fram kvinnor i olika former och med olika bakgrund, och den senaste kampanjen Confidence for every body är inget undantag.

Jeans, 499 kr, Kappahl.

KÖP

Nästa bild
Monki KÖP

Monki

Till skillnad från många andra varumärken, som gärna gör en grej av att de har modeller som skiljer sig från normen, har Monki gjort det länge utan att i princip prata om det. Och vi älskar det!

Bh, 180 kr, Monki.

KÖP

Nästa bild
H&M KÖP

H&M

På många sätt har H&M, som ändå är ett av världens största modeföretag, mycket kvar att göra men ibland lyckas de överaska oss positivt. Till exempel när de lyfte fram några olika pars kärlek inför alla hjärtans dag.

Rosa kjol, 349 kr, H&M. 

KÖP

Nästa bild
Oh My Eyes KÖP

Oh My Eyes

När många av oss ständigt försöker att motverka åldertecken är det något extra härligt med kvinnor som bara är som de är. Kanske var det Céline som satte tonen med sin uppmärksammade kampanj med Joan Didion, men oavsett så är vi glada när vi ser olika typer av kvinnor i marknadsföringssammanhang.

Solglasögon, 3 500 kr, Oh My Eyes.

KÖP

Nästa bild
Fenty Beauty KÖP

Fenty Beauty

Mitt under att debatten om hur många (eller snarare få) nyanser av foundation många makeupvarumärken erbjöd i Sverige drog Rihannas beautymärke Fenty Beauty in som en stormvind, och med sig hade de med sig sina produkter för alla hudfärger. Deras populära foundation finns till exempel i 50 nyanser – med andra ord är det sant att alla kommer att hitta en som passar.

Foundation, 246 kr, Fenty Beauty.

KÖP

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!