Mode

I studion: Filippa K

 

1filippa

 

Basplagg i kvalitativa material, utmärkta passformer, enkla silhuetter och en design som är tidlös. I år firar det stilsäkra märket Filippa K 20 år Metro Mode hängde med designchef Nina Bogstedt til studion för en dag.

 

Av. CAROLINE SANDSTRÖM Foto. DANIEL OLSÈN

 

 

Basplagg i kvalitativa material, utmärkta passformer, enkla siluetter och en design som är tidlös. I år firar det stilsäkra märket Filippa K 20 år som har sedan starten -93 lyckats behålla sin estetik och företagets designkärna och även gjort succé och expanderat så pass mycket att det idag är ett av Sveriges ledande modemärken.

Vi var självklart nyfikna på nyckeln till framgång och bestämde oss för att besöka Filippa K:s pampiga och ljusa vindsvåningskontor beläget vid Slussen i Stockholm och deras ut i fingertopparna stilmedvetna designchef Nina Bogstedt för en dag.

 

Filippa K startades -93 av den talangfulla trion Patrik Kihlborg, Filippa Knutsson och Karin Segerblom där fokus låg på att fylla det tomrum av basplagg i bra kvalité som alla tre tyckte saknades på den svenska modescenen. Idag, 20 år senare, går märket bättre än någonsin trots den hårda konkurrensen det dagligen utsätts för.

 

– Vi har sedan starten alltid varit konsekventa i det vi gör och försöker alltid hålla fast vid vår stil och det vi är bra på, berättar Nina Bogstedt, designchef på Filippa K. Vi försöker även hela tiden renodla märket mer och mer så att det konstant är under en utvecklingsfas och inte blir tråkigt eller omodernt. Men det svåraste i dagsläget är inte att behålla vår design utan att det finns så otroligt mycket kläder och nya varumärken som skapar nästintill samma saker. Det blir helt enkelt svårare och svårare att sticka ut. Men vår fördel här är att vi har funnits så länge. De kunder som köper våra kläder vet att vi håller en hög nivå och har bra kvalité på i allt vi gör – det är därför de kommer tillbaka år efter år och det är därför det går så bra för oss just nu.

 

Till en början var Filippa K:s kollektioner små men har nu utvecklats till ett modehus som bär två stora säsongskollektioner – höst och sommar – en baskollektion som ständigt utvecklas och uppdateras och två Capsule kollektioner.

 

– Vi utgår alltid från en grund som vi ständigt uppdaterar säsong efter säsong till våra baskollektioner. Vi gör små men viktiga förändringar så som ett nytt snitt till exempel. Vi försöker också även alltid designa våra huvudkollektioner så att de går att bära säsong efter säsong – vi gillar hållbarhet och att plaggen räcker länge. Vi jobbar även extremt mycket med passform och materialval. Plaggen ska sitta bra och kännas lyxiga. Det är A och O.

 

Filippa K har genom åren hållit en hög nivå men har nästan aldrig fallit i de trendfällor som lätt fångar en som märke. De har varit sanna i sin design och medvetna om vem de designar för – vilket har varit enormt viktigt.

 

– Den typiska Filippa K tjejen är intresserad av kläder och tycker det är kul. Hon har ett intresse i att se bra ut och hon vet vad hon gillar. Hon har en klar bild när de kommer till hur hon ser ut och hon tycker om sin egen stil. Hon gillar även kvalité och kräver att plaggen har en bra passform och att de ska fungera ihop med resten av hennes garderob.

 

 

NINAS ARBETSDAG

 

Kl. 08.50
Jag börjar egentligen klockan 09.00 men kommer alltid in lite tidigare för att hinna hämta min viktiga morgonkopp borta i köket. Det blir alltid en kaffe latte och jag dricker den självklart i en av våra Filippa K muggar. Sedan går jag den ”kilometerlånga” promenaden till mitt skrivbord.

 

Kl. 09.03
Väl vid datorn ser jag till att svara på de mail jag inte hann eller har fått sedan tunnelbanefärden på morgonen som jag alltid gör till jobbet. Då tar jag alltid röda linjen från Östermalmstorg till Slussen och på den biten hinner jag oftast svara på alla mail jag fått under natten eller morgonen. Perfekt.

 

KL 09.15
Efter mailmaratonet går jag alltid igenom min ICal på datorn för att se vad som står på dagsschemat. Då har jag utvecklat en process där jag skriver det som är viktigt med stora bokstäver. Problemet här är bara att det som är extra jätte viktigt vet jag aldrig riktigt hur jag ska markera haha. Men utan den klarar jag inte dagen eftersom ingen dag är den andra lik. Sedan för jag även en checklista på saker jag måste göra.

 

KL 09.30-12.00
Det är inte ofta jag inte har ett möte under en arbetsdag och de brukar oftast ligga på förmiddagen och kan hålla på från nio fram till lunch.  Denna dag har vi en skisspresentation med en designer inför höstkollektionen. Vi tittar igenom första idéer och diskuterar eventuella material och siluetter.

 

Kl.12.00
Har jag väldigt lite tid går jag ner till restaurangen München här i huset och köper en Cesarsallad och sätter mig antingen ute eller på vår balkong. Annars brukar jag köpa god Thai. Jag är verkligen dålig på att ha med mig matlåda men däremot brukar jag köpa med mig mat från tunnelbanan och då köper jag alltid biffsalladen med glasnudlar och koriander från Panini. Den är riktigt god. Det viktigaste när jag äter lunch är att jag aldrig äter framför datorn. Jag tycker inte det blir effektivt åt något håll.

 

Kl.13.00 – 14.00
Obligatoriskt efter lunchen är en god kopp kaffe. Den tar jag däremot med mig till datorn och går igenom förmiddagens inkomna mail.

 

Kl.14.00 – 16.00
Modevisningen för SS14 stundar inom kort så det är mycket planering med detta. Sitter ner tillsammans med mina kollegor Åsa Stenerhag och Karin Segerblom, som arbetar som damdesigner på Filippa K, vår Marknads- och PR chef Ellen Dixdotter samt Sofia Wood ansvarig för vår produktpresentation, går igenom alla delarna med vår kommande visning.

 

Kl.16.00-17.00
Möte med vår AD David Hägglund och genomgång av idéer för kommande kampanj som ska plåtas i New York om några veckor.

 

Kl.17.00
Sista mailrace innan det är dags att packa ihop och gå hem.

 

Kl.17.30
Sitter åter på tunnelbanan. På väg hem.
 
 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!