Idag startar den svenska modevceckan. Tre dagar fyllda av visningar från några av de mest betydande svenska märkena äger rum i Stockholm. Metro har tagit tempen på designern Elin Alemdar som står bakom succémärket Stylein.
Ett av de 30-tal klädmärken som håller en visning under Stockholms modevecka är Stylein, som grundades av Elin Alemdar för snart fjorton år sedan.
– Modeveckan i Stockholm är en bra arena för att sätta en image mot pressen. Vi har alltid satsat internationellt men fortsätter att växa starkt i Sverige och övriga Norden, berättar Elin.
Succén för Stylein har de senaste åren varit ett faktum och nu öppnar märket upp en pop-up butik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm i samband med att Stylein håller en av modeveckans inledande visningar på samma plats.
– Jag vill designa minimalistiska och sofistikerade kläder. Jag vill inte att Stylein ska stå i vägen för någons personlighet utan vara ett verktyg för att göra den komplett, säger Elin.
Det går inte att förneka att modebranschen möter ett tufft klimat i dagsläget, med mindre klirr i kassan, då långt ifrån alla varumärken som vill har råd med en visning under dessa tre dagar.
– Det är tuffa tider men det otroliga stålbadet vi svenska designers går igenom kommer det något bra ur. Jag måste som designer tänka tillbaka till de stora frågeställningarna, då märket grundades – vilket blir bra i framtiden och gör mig redo att nästa kliv, säger Elin och tillägger;
– Om man ska göra en stor visning med tolv modeller, kan bara modellerna gå på 50 000 kr och uppåt – och då är det bara en av väldigt många kostnader.
Vem vore drömgästen på Stockholms modevecka?
– Kate Moss. Hon har något ikoniskt över sig som är helt obeskrivligt. Hur många tabbar och ohälsosam hon är så vill man vara henne, skrattar Elin.
Text. Martin Hansson
Foto. All Over Press