Idag startar Fashion Week i Stockholm, där svenska designers presenterar våren och sommarens kollektioner för 2015. Ett av de märken som visar är J.Lindeberg. Metros moderedaktör Martin Hansson har tagit tempen på märkets mästare – chefdesigner Jessy Heuvelink.
– Martin Hansson
Foto. Henry Lundholm
Ett av de större svenska märkena som väljer att visa under Stockholms prestigefyllda modevecka är J.Lindeberg . Märket har visat sedan 2011 och är ett av de klädmärken som gör störst shower och har högst förväntningar.
– Vi är ett svenskt varumärke och har ett stort fokus på den skandinaviska marknaden så det är viktigt för våra kunder, fans och publik att vi syns här. Sen är Stockholm är ”on the fashion map” och det som visas här syns internationellt, berättar Jessy Heuvelink .
Vem är drömgästen få se på Stockholms modevecka?
– Jag skulle gärna se de där riktigt tunga modejournalisterna, ikonerna, som Anna Wintour från Amerikanske Vogue eller Jim Moore från GQ, det skulle nog alla uppskatta. Sen skulle jag tycka att det var fantastiskt om Mick Jagger dök upp. Eller varför inte Kate Moss, lite härlig rockstjärnestatus, säger Jessy med ett skratt.
Vad kommer att vara unikt för J.Lindebergs visning ikväll?
– Den här säsongen är en fortsättning på den rock´n´roll vi visat upp tidigare. Vi har försökt att behålla den svarta färgskalan, med bland annat mycket läder men ljusat upp kollektionen med fflera prints, grafiska element och gjort våren lite mer lekfull, förklarar Jessy.
Men först väntar hösten – vilket är snyggaste plagget på män i höst?
– En MC-jacka är alltid ett snyggt och klassiskt plagg att ha i garderoben. Den kan man kombinera på så många olika sätt.
Namn: Jessy Heuvelink
Yrke: Chefdesigner på J.Lindeberg och det egna accessoarmärket JH Nocturnal.
Ålder: 36
Bor: Kvarnholmen, Stockholm