Nu har alla barn som sålt majblommor gått i mål, med en rekordstor insamling som resultat. En fantastisk och viktig insats i en tid då allt fler barnfamiljer behöver Majblomman.
Från och med den 4 maj går det inte längre att köpa majblommor av barn, varken på traditionellt vis eller via personliga webbutiker. Istället lämnar Majblomman idag över stafettpinnen till företag.
“Våra lokala majblommeföreningar har noterat en markant ökning av ansökningar från barnfamiljer med svag ekonomi. Och vi ser att de gäller mer basala behov hos barnen än tidigare. Därför är vi extra tacksamma över alla majblommesäljares hjältelika insats, från norr till söder”, säger Åse Henell, Majblommans generalsekreterare.
Murhaf har sålt majblommor för över fem miljoner
Efter att ha uppmärksammats både i Sverige och internationellt med ett inlägg som visade hur elvaårige Murhaf Hamid blivit dåligt bemött, och dessutom fått flera rasistiska påhopp, när han försökt sälja Majblommor blev händelsen viral. På bara några dagar ökade hans försäljning kraftig och nu har den landat på hela 5 002 655 kronor, vilket motsvarar cirka sju procent av majblommans totala försäljning i år.
Under våren och försommaren kan man köpa majblommor i butik, hos ICA, Stadium och Kappahl. Gymkedjan Nordic Wellness säljer också majblommor på sina klubbar, liksom MTRX på sina tåg.