Nöje

Bianca Ingrosso vädjar till Konsumentverket – märkte inte ut reklam

Bianca Ingrosso har återigen slarvat med att reklamidentifiera inlägg på sociala medier. Nu ber hon Konsumentverket att avstå från att utdöma vite, det skriver tidningen Resumé.

Foto: Instagram @biancaingrosso

Det var i februari i år som Konsumentverket inledde en utredning gällande Bianca Ingrossos bristande reklammarkering av innehåll på sociala medier. Det handlar om inlägg som enligt myndigheten borde ha markerats som reklam för Caia Cosmetics och Mino Market (bolag där Ingrosso är delägare).

Svaret: “Inget kommersiellt syfte”

Detta är tredje gången sedan 2021 som myndigheten kritiserar Bianca Ingrosso för bristande reklamidentifiering. Eftersom influencern har begått samma misstag upprepade gånger ska ärendet tas vidare till Konsumentombudsmannen (KO) för en eventuellt rättslig bedömning.

Nu hoppas Ingrosso på att Konsumentverket ska “avstå från att väcka talan om utdömande av vite”, det rapporterar nyhetsbyrån Siren enligt Resumé.

I ett svar till myndigheten hävdar Ingrosso att det inte finns något kommersiellt syfte bakom de inlägg där produkter från Caia Cosmetics och Mino Market förekommer, även om det “ibland [kan] framstå” på det sättet.

Svaret avslutas med en förhoppning om att Konsumentverket “kan tänka sig att denna gång avstå från att väcka talan om utdömande av vite och istället ge BIAB och Bianca Ingrosso en möjlighet att tillsammans och i samråd med dessa båda annonsörer ytterligare förbättra arbetet”.

1 / 1

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!