Bianca Ingrossos sminkmärke CAIA Cosmetics har hamnat i blåsväder igen. Denna gång är det en video på Instagram som har genererat anmälningar till Reklamombudsmannen.
Det var efter att Lovisa Worge publicerade en video på Instagram som företaget åter blev anmält till Reklamombudsmannen. Sminkmärket kritiserades för inlägget då det var otydligt att det rörde sig om marknadsföring – själva texten som förklarade att det var reklam för Caia var knappt synbar i videon.
Fälls för sjätte gången på två år
De som menade att videon hade en undermålig reklammarkering har nu fått rätt. Reklamombudsmannen anser att då texten är skriven i en minimal stilgrad och i en färg som smälter in i bakgrundsfärgen så är den inte tillräckligt framträdande för att en genomsnittskonsument omedelbart ska kunna uppfatta att inlägget i själva verket är reklam.
Det är sjätte gången på endast två år som Caia fälls för otydlig reklamidentifiering. I ett av de tidigare fallen fälldes sminkföretaget för sexistisk reklam.
Läs även:
Kunderna rasar mot Bianca Ingrosso och Caia
Så mycket tjänar Bianca Ingrosso
Bianca Ingrossos nya hemliga bolag
Källa: Nyheter24