instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
noje

Därför pratar alla om appen Clubhouse – och så gör du för att gå med

Av: Metro Mode

Vi har länge funderat på om någon annan app ska komma och sno förstaplatsen bland de populäraste sociala medierna från Instagram. TikTok och Snapchat har båda gjort tappra försök – och nu ger sig ännu en ny app in i leken!

Har du också sett efterlysningar på dina sociala medier i stil med: “Någon som har en invite till Clubhouse att dela med sig av?”. Då är du inte ensam – den amerikanska appen har den senaste tiden seglat upp som ett av de mest omtalade fenomenen.

Vad är Clubhouse?

Appen Clubhouse skapades av entreprenörerna Paul Davidson och Rohan Seth i Silicon Valley och lanserades i mars 2020. Under de senaste tio månaderna har användarantalet växt, och på sin hemsida skriver de båda att över två miljoner personer använde appen under en vecka i januari.

Hur fungerar Clubhouse?

Clubhouse fungerar ungefär på samma sätt som en chattplattform, men istället för att användare skriver sina meddelanden så sker det i form av ljud. Här används alltså inga bilder eller video, så det har beskrivits som en blandning av telefonsamtal, konferenssamtal och radio där du i många fall kan delta i samtalet. Alla konversationer pågår i “rum” som du kan gå in i och ut ur och höra det som sägs.

Tänk dig att det är som att lyssna på en podcast – men samtalet försvinnner efter att det är över och i många rum kan du delta i samtalet, oftast genom att begära ordet av moderatorn som släpper in dig när det passar.

Hur går man med i Clubhouse?

Till skillnad från många andra sociala medier och appar så kan du inte bara ladda ner appen och registrera dig för att börja använda den. I skrivande stund måste du nämligen få en inbjudan till Clubhouse för att kunna gå med. Hur många inbjudningar du får som du i sin tur kan dela med dig av till andra beror bland annat på hur aktiv du är i appen, här kan du läsa mer om det.

Varför trendar Clubhouse just nu?

Den senaste tiden har flera fått upp ögonen för Clubhouse, inte minst eftersom superentreprenören Elon Musk höll i en ljudchatt tillsammans med Vlac Tenev som är VD för Robinhood, den köp- och säljplattform för värdepapper som blev mest uppmärksammad och användes av många i och med Gamestop-uppståndelsen som inträffade nyligen.

Vilket mottagande har appen fått?

Trots sin relativt korta tid i rampljuset så har appen redan hamnat i blåsväder, till och med här i Sverige där en man anklagades för psykisk misshandel inför 700 lyssnare i “rummet”, enligt Expressen. Men appen har också blivit populär i Kina då den, till skillnad från många andra sociala medier, inte har blockerats av den kinesiska statens brandvägg ännu – något många tror bara är en tidsfråga. Quartz skriver nänligen att “kinesiska användare, främst tech-investerare och andra professionella, använder forumet för att prata om ämnen som annars skulle cencureras hemma, som demokrati”.

Källa: The Guardian, Clubhouse, Digitalsnack. Foto: Unsplash

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår