Forskare: "Därför ska du gå och lägga dig tidigare än din kille"

Publicerad den 28 mars 2020 av Metro Mode

Känns det i bland som att din andra hälft (om det råkar var en man) lättare tar sig upp ur sängen om morgonen? Det, trots att ni gick och la er samtidigt kvällen innan… Ny forskning visar att det inte är någonting konstigt med det. Du behöver nämligen mer sömn än vad han gör bara för att du är tjej. Här förklarar vi varför! 

somn forskning
Orättvist, kan tyckas! Men forskare från Duke University har efter undersökningar på 210 kvinnor och män mellan 18 till 65 kommit fram till en rad saker. I testerna så bedömde dem den generella hälsan, stressnivåer inklusive psykisk och fysisk hälsa.

Sömnbrist kan som vi alla vet leda till en rad otrevliga saker som diabetes, högt blodtryck och hjärtsjukdomar. Studien visade att kvinnor med sömnbrist är mer utsatta för dessa sjukdomar. Läskigt, eller hur?

Forskarna kom även fram till att sömnbrist gick hand i hand med ojämnt blodsocker, högre risk för inflammation, förhöjda spänningsnivåer, ökad fientlighet och ökad risk för depression. Men bara för kvinnor. Det tror forskarna beror på könshormonet testosteron, som produceras i mycket större mängd hos män än kvinnor.

Källa: Comopolitan.com
Foto: REX Features 

Mer från Metro Mode

  1. Jonas Bonnier avslöjar 20 år gammal hemlighet i Sommar i P1

  2. Brooklyn Beckham rasar efter David Beckhams fars dag-inlägg

  3. Ciara Janson om livet efter uppbrottet från Måns Zelmerlöw: ”Byggt upp allt från grunden”

  4. Peg Parnevik om ätstörningen: "Gråten ligger i halsen"

  5. Olivia Rodrigo startar musikfestival

  6. Liam Paynes son Bear ärver nästan 300 miljoner kronor efter stjärnans död

  7. Amanda Romare om uppväxten, ångesten och känslan av att vara en bluff i Sommar i P1