Joel Kinnaman om ätstörningen: "Hängde ihop med ångest"
I en ny intervju berättar Joel Kinnaman hur hans ungdoms kroppskomplex resulterade i en ätstörning som varade i flera år. “Jag kände mig vanställd”, berättar han.

Det var när Joel Kinnaman nyligen gästade podcasten Inside of you med Michael Rosenbaum som han berättade om den ätstörning han drabbades av som ung, något som Aftonbladet tidigare har skrivit om.
“Utvecklade en osund relation till mat”
I avsnittet – som kom ut i slutet av mars – berättar Kinnaman hur problematiken kring mat började:
“Jag hade en ätstörning som hängde ihop med ångest över att vara för smal. Jag hade också en avvikelse som heter trattbröst, vilket innebär att bröstet buktar inåt. När jag var yngre var det mycket djupare. Jag genomgick en operation som jämnade ut det men nu börjar det typ komma tillbaka. Jag kände mig vanställd, så jag tog aldrig av mig tröjan framför någon annan. Jag kände mig som ett freak.”
Kinnaman berättar vidare att han försökte träna och bygga upp muskler runt inbuktningen så att den skulle bli mindre synbar. Han började även äta mer:
“Jag försökte tvinga mig själv att äta så att jag skulle bli större. Jag utvecklade en osund relation till mat – jag var mätt men försökte fortsätta äta, och sen mådde jag illa. Om något lite obehagligt hände kräktes jag. Så var det i många år”, säger han.
Idag mår Kinnaman bättre och har lärt sig att hantera svåra känslor:
“Jag får inte [ångest] längre. Jag har kommit över det. Det innebär inte att jag aldrig kommer få det igen, men nu vet jag vad jag ska göra. Jag vet hur jag ska andas”, säger han.
Läs även:
Kelly Gale om storbråket med Joel Kinnaman: ”Jag packade väskan och gick”
Joel Kinnaman i tre nya serier i mars – här är premiärerna du inte vill missa!
Joel Kinnamans oväntade krav till Kelly Gale: ”Vi får inte prata på två månader”
Joel Kinnaman och Kelly Gale har gift sig – romantiskt bröllop i öknen!
Kelly Gale om känslorna kring Joel Kinnamans frieri: “Blev lite förbannad”