Rakhyvelsföretaget Billie hyllas återigen för en av sina reklamfilmer där de väljer att visa upp kvinnor med hår. Med kampanjen #projectbodyhair vill de betona att rakning är ett val.
Foto: Instagram/ @billie
Billie, ett rakhyvelsföretag, har med en av sina senaste kampanjer väckt stor uppmärksamhet – och gör det fortfarande. Med reklamfilmen vill de normalisera kvinnors kroppshår och lyfta alla kvinnor med hår.
– Att bara visa släta och hårlösa ben känns som ett ålderdomligt sätt att representera kvinnor. Vi har alltid sagt att rakning är ett val. Det är ditt hår och ingen ska säga åt dig vad du ska göra med det. Vi är exalterade över att lansera en kampanj som kommer hjälpa till att normalisera kroppsbehåring och förändra det endimensionella sättet som kvinnor porträtteras i media, säger Georgina Googley, en av Billies grundare, i ett pressmeddelande.
Ashely Armitage, fotograf, tycker att det är fantastiskt att Billie är det första rakhyvelsföretaget som visar kvinnor med kroppshår.
– I alla reklamer för rakhyvlar – av någon anledning som jag inte kan förstå – har modellerna redan len och hårlös hud. Hur kan man veta om rakhyveln gör sitt jobb om allt den gör är att dra av lite rakskum? Och framförallt – varför är det så tabu att visa kvinnlig kroppsbehåring? säger hon i ett pressmeddelande.
Kampanjen #projectbodyhair startade i somras och har sedan dess fått positiv respons på sociala medier där flera har lagt ut bilder på orakade kroppsdelar. Se flera bilder och Billies kampanjfilm nedan!
Visa det här inlägget på Instagram
Visa det här inlägget på Instagram
Källa: Måbra