Efter onsdagens besked att Lidl Sverige fryser och sänker priset på över hundra produkter presenterar livsmedelskedjan nu vilka varor som omfattas av initiativet. Det är allt från mjölk, kaffe och bröd till frukt, grönt och delikatesser, med en genomsnittlig sänkning på 11 procent. Enstaka produkter sänks över 30 procent.
I onsdags annonserade Lidl Sverige att man sänker och fryser priserna på över hundra varor, något som fått enorm uppmärksamhet och uppskattats av både kunder och opinionsbildare. Nu presenterar livsmedelskedjan vilka produkter som ingår i initiativet och initialt får sänkt och fryst pris.
Med start på måndag den 27 mars, får ett stort antal varor från cirka femtio leverantörer nya lägre priser, däribland kaffe, mjölk och köttartiklar. Under första veckan rör det sig om över 100 produkter, med sänkningar på över 30 procent på enstaka artiklar. Kommande veckor tillkommer ytterligare varor. De nya priserna kommer vara i genomsnitt 11 procent lägre än tidigare.
Här är en del av de mest kända varorna som får sänkt pris:
Mjölk -13 % (9,90 kr/l)
Kycklingfilé -9 % (89,50 kr/600 gr)
Rostbröd -12 %, (21,90 kr)
Leverpastej -8 % (10,90 kr/200 gr)
Citroner -12 % (21,90 kr/500 gr)
Grapefrukt -10 % (8,90 kr/st)
Äpplen -8 % (36,90 kr/kg)
Sallad -11 % (23,90 kr/st)
Chillifrukt -19 % (12,90 kr/50 gr)
Mozarella -7 % (11,90 kr/125 gr)
Bacon -6 % (13,90 kr/140 gr)
Drickyoghurt -16 % (9,90 kr/330 gr)
Yoghurt -13 % (19,90 kr/kg)
Krämig yoghurt -23 % (9,90 kr/150 gr)
Grillkorv -5 % (73,90/kg)
Salami -6 % (69,90/650 gr)
Polly godis -9 % (22,50 kr/200 gr)
Oliver -14 % (22,90 kr/200 gr)
Öl -16 % (4,90/33 cl)
Toapapper -9 % (55,90 kr/6 st)
Havregryn -21 % (14,90/750 gr)
Kaffe -6 % (39,90/450 gr)
Oxfilé -10 % (449 kr/kg)
Läkerol -8 % (22,90/75 gr)
Lingon -25 % (14,90 kr/225 gr)
Fil -14 % (11,90/1 l)
Makrill i tomatsås -5% (37,90 kr/3 burkar)
Frallor -14 % (5,90 kr/86 gr)
Blomkål -10 % (26,90/styck)
Solrosolja -7 % (34,90 kr/l)
Varmrökt lax -6 % (43,90 kr/125 gr)
Kikärtor -20 % (7,90 kr/230 gr)
Rödbetor -31 % (12,90 kr/430 gr)
– Den respons vi fått är fullkomligt överväldigande och visar vilket stort behov det finns av den här typen av initiativ. Det gör mig oerhört stolt att vi kunnat visa vägen. Det här kommer att kosta pengar, men vi är beredda att ta den här kostnaden för att underlätta för de svenska hushållen. Vi har valt ut ett stort antal produkter som vi tror att våra kunder kommer att uppskatta. Det är allt från vardagsvaror som mjölk, bröd och kaffe, till ekologisk frukt och grönt och en och annan godbit. Vi redovisar alla produkter öppet på vår hemsida och i våra butiker, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl.