Nästan varannan person i åldersgruppen 18-29 år känner obehag för att ringa och svara i telefon. Telefonskräcken är ett faktum och kan vara riktigt jobbig. Lider du av samma problem? Nedan kan du ta del av 5 tips från psykologer för dig som lider av telefonskräck.
Får du en klump i magen när telefonen ringer? Om du tycker det känns jobbigt och obehagligt att ringa eller svara i telefon är du långt ifrån ensam. I Samtalsrapporten, framtagen av Halebop, hjälper psykologerna Björn Hedensjö, legitimerad psykolog, och Angela Ahola, doktor i psykologi med fokus på relationer, beteenden och mänskliga drivkrafter, att bota Sveriges telefonskräck.
– Telefonsamtalet är helt klart en vattendelare som väcker mycket känslor. De flesta verkar ha en stark åsikt om huruvida de är en telefonsamtalsperson eller inte. Från vårt håll älskar vi all typ av kommunikation men kanske lite extra när det kommer till telefonsamtalet, eftersom vi vet dess positiva effekter, säger Emma Craig, Head of Halebop.
Rädsla och ångest göds generellt av två beteenden; att fokusera på den och att undvika de situationer som triggar den. Att välja textkommunikation i stället för telefonsamtalet är att undvika situationen som triggar känslan – vilket i det långa loppet inte löser problemet.
– Den yngre generationen som inte har växt upp med telefonsamtalet har inte samma vana av att ringa som den äldre generationen har, så det är inte konstigt att det känns läskigt att ringa eller ta emot samtal. Men det är inte kört för det, det är ett vanebeteende som går att lära sig att tycka om, säger Emma Craig, Head of Halebop.
Så botar du telefonskräcken – psykologernas fem steg
1. Ring ett nummer med telefonsvarare – då kan du börja med att öva på att faktiskt slå ett nummer, höra väntsignalen och inleda ett samtal utan att en riktig person finns på andra sidan, till exempel någon myndighet.
2. Ring en person som du känner väl och vice versa – fråga hur hen mår och vad hen ska göra i helgen. Du kan också be personen ringa dig och ställa frågor så att du får öva på både in- och utgående samtal.
3. Ring en pizzeria eller liknande – här är interaktionen förutsägbar och oftast utan krångliga följdfrågor. Efter att du beställt din pizza kommer konversationen med största sannolikhet sluta med väntetiden för pizzan för att sedan avslutas.
4. Ring en okänd person med en konkret fråga – ta tillfälle i akt och kontakta kundtjänsten för den där produkten eller tjänsten som du inte vågat ringa än.
5. Ring en okänd person med en öppen fråga – när du känner dig någorlunda bekväm med fjärde steget är det dags att ringa en okänd person med en mer öppen fråga som kan leda till fler följdfrågor och diskussion.