SIA Glass har sammanställt fyra glasstrender som de nu presenterar i årets Glassrapport. Enligt den lägger svenskarna allt större vikt vid närproducerade råvaror, en längtan efter gamla tider och att unna sig något extra. Spana in trenderna här nedan!
I år vill svenskarna har närproducerad glass som för tankarna till svunna tider enligt Glassrapporten från SIA Glass. Rapporten baseras på omvärldsspaningar med fokus på trender inom livsmedelsindustrin och statistiska undersökningar.
Fyra glasstrender 2024
- Svensk glass
Det lokalt producerade har en tydlig identitet vilket skänker oss en känsla av kvalitet när mycket annat känns osäkert och instabilt.
- Konsten att unna sig
Att svenskar vill kunna unna sig själv lite guldkant på vardagen i form av en god glass är en tydlig trend på den svenska glassmarknaden, och den viktigaste drivkraften bakom ett glassköp är extra god och njutbar smak.
- Nostalgi och längtan efter det enkla
Trenderna nostalgi och vår längtan efter det okonstlade är tydliga även inom glassbranschen och uppsvinget för rena smaker kan ses som bevis för detta.
- Den medvetne konsumenten
Råvarans betydelse, dess ursprung och att den produceras på ett schysst sätt är en tydlig glasstrend, liksom konsumentens krav på transparens och tydlig ursprungsmärkning.