Tidningen Resumé har granskat 300 influencers Instagramkonton för att ta reda på hur många av deras följare som är fejk.
Foto: @bobbyoduncu/@johnnyedlind/@mrjulls
Tidningen Resumé har valt att undersöka 300 svenska influencers för att reda ut hur många av profilerna som faktiskt har fejkade följare på Instagram. De verktyg som Resumé använt för att ta reda på hur många fejkade följare profilerna har är IG Audit och HypeAuditor, vilka visade att nästan alla 300 profiler som granskades har följare som är fejk. De följare som enligt verktygen är fejk behöver inte visa ett exakt antal eller att profilerna själva köpt följare för att göra sina konton större.
De två olika verktygen har olika algoritmer och visar därför olika resultat. Procenten skiljer sig därför utifrån vilket verktyg som används.
De influencers med flest fejkade följare enligt Resumés granskning:
Julian Hernandez, 36,60 % enligt IG Audit och 43,50 % enligt HypeAuditor.
Johnny Edlind, 19,70 % enligt IG Audit och 54,80 % enligt HypeAuditor.
Bobby Oduncu, 40,10 % enligt IG Audit och 29,30 % enligt HypeAuditor.
De influencers med minst antal fejkade följare enligt Resumés granskning:
Bingo Rimér, 16,40 % enligt IG Audit och 5,70 % enligt HypeAuditor.
Daniel Hallberg, 9,5 % enligt IG Audit och 11,80 % enligt HypeAuditor.
Daniel Paris, 12,60 % enligt IG Audit och 13,90 % enligt HypeAuditor.
Julian Hernandez kommenterar granskningen och kan inte förklara varför siffrorna ser ut som de gör, men att han aldrig har köpt följare.
– Jag kan garantera från min sida att jag aldrig köpt några följare. På Socialblade kan man se hur mitt Instagram-konto har utvecklats och där framgår tydligt att jag växer varje månad. Jag har inte själv insyn i systemen som använts i undersökningen så kan därför inte svara på varför siffrorna ser ut som de gör, säger Julian Hernandez.
Metro Mode har försökt nå Johnny Edlind och Bobby Odunco för en kommentar.
Källa: Resumé