Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Så planerar du en lyckad möhippa – 12 punkter att checka av

Ska du och dina vänner styra upp en härlig hippa inför våren/sommaren 2020? Här är guiden till hur du anordnar en lyckad möhippa – med hjälp av 12 punkter att checka av! 

1. PLANERING

Planering är a och o när det kommer till en lyckad möhippa. Första steget är att ansvariga för hippan (vanligtvis tärnorna eller brudens närmsta vänner) kommer överens om när möhippan ska gå av stapeln och hur den ska se ut. Självklart med blivande brudens intresse i åtanke då detta ska vara hennes stora dag! Det kan lätt bli för många kockar i ett tidigt stadie vilket bara försvårar alla beslut (samt ger utrymme för att ni inte ska dra jämt vilket bara är onödigt). När ni satt stommen för hippan är det dags att bjuda in gäster.

2. INBJUDAN

Se över gästlistan och bjud in relevanta personer i god tid för hippan, för att så många inbjudna som möjligt ska kunna medverka. Vilka är relevanta gäster för möhippan då? Många anser att alla kvinnliga gäster (i samma ålder som bruden) ska bjudas medan andra bara vill fira med sina närmsta vänner. Här kan det vara en idé att fråga bruden i fråga vilka hon helst ser på sin hippa. Skapa en mailslinga eller ett event på sociala medier där ni kan kommunicera.

3. BUDGET

Hur mycket kostar egentligen en möhippa? Ja, här finns inget generellt svar då möhippan kan göras hur enkel eller pampig som helst. Här behöver ni räkna på hur mycket varje aktivitet kostar inklusive mat och dryck samt beräkna hur mycket det blir per person att betala. Då får varje gäst avgöra om de vill vara med på hippan eller inte. Självklart är det kul om så många som möjligt kan vara med och fira blivande bruden och inte tackar nej på grund av prislappen.

4. TEMA

Det finns en orsak till att temafester alltid är roligare än vanliga fester. Människor får klä ut sig och bli ”barn på nytt”. Sätt ett tema för hela hippan och håll den röda tråden för känslan av ”det lilla extra”. Älskar bruden Disney så kanske hon kan kidnappas och få en klänning tagen från Snövit medan alla andra på hippan är de sju dvärgarna? Detta går sedan att utveckla och göra roliga lekar och aktiviteter kring.

Älskar bruden mexikansk mat så går det utmärkt att göra ett tema av. Fixa känslan med mängder av tacos, sombreros till alla gäster samt färgglada margaritas och en och annan flamingo.

5. LOCATION

Vart ska ni hålla hippan? I staden där bruden bor eller kanske någon helt annanstans? Här kommer såklart budgeten in i bilden då en annan stad eller weekendresa innebär kostnad för hotellnatt/nätter, eventuell resekostnad samt mer mat och dryck då det handlar om fler dagar. Vill ni lyxa till det med en resa men samtidigt hålla priset på en rimlig nivå så är det ett hett tips att boka resan i god tid samt välja resmål där ni får mer för pengarna än hemma i Sverige. Tips på bra weekendstäder är till exempel Prag, Warszawa, Budapest och Riga.

6. ÖVERRASKNING

Det finns flera olika sätt att överraska eller kidnappa blivande bruden på. Och visst är det extra roligt om hippan blir på en dag eller vid ett tillfälle som hon verkligen inte räknat med. Se därför till att planera in överraskningsmomentet väl. Boka upp bruden på någon lämplig aktivitet i god tid med hjälp av brudgummen eller annan person – och slå till med buller och brak.

7. AKTIVITETER

Finsmakaren: Är din vän en finsmakare hade hon säkerligen uppskattat någon slags provning. Choklad eller champagneprovning väljer ni! Eller varför inte båda?

Artisten: Älskar din vän att sjunga och showa? Då kan den perfekta aktiviteten vara att antingen spela in en låt i studio eller göra en musikvideo.

Äventyraren: Är din vän en riktig spänningssökare behöver ni nog en vildare aktivitet än champagneprovning för att hon ska bli nöjd. Bungyjump, fallskärm eller speed boat är upp till er. Det finns nämligen en uppsjö av äventyr att välja bland.

Chillaren: Gillar bruden stillsamma aktiviteter så kan en avslappnande dag på spa med härliga behandlingar och ett glas bubbel i handen vara den perfekta aktiviteten. Lägg till en härlig brunch i morgonrockar och ni har en drömhippa!

Pysslaren: Har bruden alltid en massa DIY-projekt på gång? Planera in något i den stilen. Varför inte lära er göra smycken på en silversmideskurs eller gå och dreja tillsammans?

TIPS! Använd er av den interna kompetensen bland möhippe-gängets gäster. Är någon yogalärare så kanske det kan vara härligt att kicka igång hippan med morgonyoga i en park. Är någon väldigt förtjust i att baka så kanske hen kan bidra med godsaker till en afternoon tea? Har någon av gästerna ett lantställe utanför staden så varför inte tillbringa natten där tillsammans? Involvera gästerna i ett tidigt stadie så att alla kan hjälpa till och bidra på bästa sätt.

8. MAT & DRYCK

God mat och dryck förhöjer hela upplevelsen av hippan och bör inte komma i skymundan under planeringen. Eftersom ni är ett stort gäng så kommer ni troligtvis att behöva boka ett eller flera bord om ni vill äta på restaurang. Gör det i god tid! Vill ni hellre köra knytismat så är det ett bra tips att varje person på möhippan ansvarar för något till matbordet. Glöm heller inte färdkost och dryck att avnjuta mellan aktiviteterna under dagen för att fylla på med energi. Och även om alkohol är ett vanligt inslag så är vatten också superviktigt för att alla ska hålla sig pigga och glada.

9. FESTEN

Gillar bruden att slå klackarna i taket på klubben så kan en storslagen fest vara det perfekta avslutet i kombination med färgglada drinkar och dansvänliga hits. Är det en musikälskare vi har att göra med så kanske en konsert faller bäst i smaken. Skulle bruden föredra en lugnare avslutning av kvällen så varför inte ladda upp inför en mysig sleepover i en stuga på landet?

10. GÄSTENS REGLER

Du har som inbjuden gäst till en möhippa ett stort ansvar. Nämligen att vara positiv och på ditt bästa humör hela dagen. Tänk på det gamla ordspråket att gästen gör festen (men också kan förstöra den med dåligt humör och tråkig inställning). Delta i aktiviteterna under dagen och hjälp de som anordnar hippan så gott du kan.

11. KÖRSCHEMA

Alla lyckade event behöver sitt förarbete och överskådliga körschema på dagen D. Och gör det inte så krångligt nu. Ett papper med hållpunkter för hippans alla nedslag räcker gott och väl. Det viktigaste är att följa det!

12. FÖRLÄNG HIPPPAN 

Ni behöver inte åka på en weekendresa för att förlänga hippan. Boka in en staycation för bruden (med tärnorna) i staden och vakna upp med sovmorgon och en god hotellfrukost framför er. På frukosten/brunchen kan man även bjuda in hippans andra gäster som kommer och sluter upp över en bit mat och får tid att prata om gårdagens alla bravader.

Foto: Unsplash

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!