Den senaste tiden har vi kunnat läsa om hur avancerad hudvård börjat krypa allt längre ner i åldrarna. Barn väljer att lägga sina pengar på aktiva produkter som trendar på sociala medier och hudvårdssalonger vittnar om ett allt yngre klientel. Nu meddelar hudvårdsföretaget Mantle att man sätter åldergräns på sina produkter för att ta ställning mot problemet.
Barns hud är känsligare än vuxnas, och flera hudterapeuter går nu ut och lyfter att man innan tonåren absolut inte ska använda aktiva ingredienser som syror och retinoider. Som det första hudvårdsmärket inför nu Mantle 18-årsgräns på sina produkter. Från och med den 18 mars får inte personer under 18 år köpa produkter via deras hemsida och de har även rekommenderat sina återförsäljare att göra detsamma.
Under de senaste åren har avancerade hudvårdsrutiner blivit populära på sociala medier och skönhetsföretagen säljer slut på retinolprodukter efter att de trendat på TikTok. Målgruppen det handlar om är ofta så unga som 9-12 år.
“11-åringar ska inte använda retinoider. Det känns väldigt viktigt för mig att göra något när vi ser den här trenden växa lavinartat. Som en aktör i branschen tycker vi att varumärken och återförsäljare ska ta ansvar för att skydda ung hud. Att införa en åldersrestriktion är ett enkelt och förhoppningsvis effektivt sätt att begränsa trenden”, säger Mantles VD, Josefin Landgård.