Att jobba som bokförläggare har blivit ett eftertraktat yrke som många drömmer om. Bilden av att sitta hela dagarna och läsa bokmanus verkar både lockande och nästan lite magisk. Men är det verkligen så det fungerar på riktigt? Vad gör en bokförläggare egentligen och hur blir man en? Och läses verkligen alla de där manusen som skickas in? Sandra Beijer frågade sin egen förläggare, Marie Augustsson på Natur & Kultur, vad det innebär att jobba på bokförlag.
Hej Marie! Berätta om ditt jobb som bokförläggare, vad gör en sådan som du egentligen?
Det kan nog se olika ut på olika förlag, men i huvudsak planerar förläggaren utgivningen, det vi kallar för ”utgivningslistan”. I det arbetet ingår att läsa och bedöma text, utveckla manus, hitta nya författare, hitta utländska manus, göra kalkyler, budget, arbeta med marknadsföring, skriva säljtexter med mera.
Vad för slags utbildning behöver man gå och vad läste du?
Det kan nog också vara olika, men de flesta har läst litteraturvetenskap och andra kurser samt förlagskunskap. Men en del har läst journalistik och arbetat med kultur- eller samhällsjournalistik innan de började arbeta på förlag.
Vad är de bästa meriterna för att få jobb på bokförlag?
En bra och bred utbildning, språkkunskaper och en förmåga att driva projekt. Tyvärr är det en pytteliten bransch med väldigt få jobb. Jag hade turen att komma in när det var en generationsväxling. Idag träffar jag många praktikanter med bättre kvalifikationer än jag hade, men de har ändå svårt att komma in för nu sitter min generation (70-talisterna) som en propp.
Om man är sugen på att praktisera för en förläggare eller på ett bokförlag, hur ska man gå tillväga?
De flesta praktikanter tas in från förlagskunskapen så det är väl mitt säkraste tips – läs förlagskunskap! Om man däremot är intresserad av marknadsföring och PR kan man komma från någon sådan utbildning.
Finns det någon bok eller text som hade stor inverkan på att du ville jobba med litteratur och hur visste du att det var just förläggare du ville bli?
Jag visste bara att jag ville arbeta med litteratur i någon form, men jag visste inte vad det fanns för yrken. Att det överhuvudtaget var möjligt att arbeta med kultur var inte alls självklart för mig. Eftersom jag var så osäker på om det skulle gå att försörja sig jobbade jag mer eller mindre gratis på olika små förlag där jag hjälpte till med allt möjligt som att fylla i register och sälja annonser. Det var ett sätt att skaffa någon form av meritlista. Under praktiker och olika projektanställningar utkristalliserade det sig vad jag tyckte var roligast och vad jag kanske också var bäst på.
Vad är ditt bästa tips för alla där ute med förläggaredrömmar?
Plugga, praktisera, starta egna projekt, frilansa, erbjud dina tjänster, försök tänka brett, skaffa dig erfarenhet (och kanske ett eget förlag?).
Om vi hoppar över till skrivdrömmarsidan – har du några allmänna tips till någon som vill bli utgiven? Vad ska man tänka på när man skickar in sitt manus?
Man ska skriva och skriva om tills man känner att det inte kan bli bättre. Förlag vill ha färdiga manus, inte synopsis eller idéer (möjligtvis undantaget en faktabok, t.ex. en kokbok). En del skickar in sina manus för tidigt för att de själva har tröttnat på det, men vi läser manus en gång och bedömer det vi får. Man ska också tänka på att välja förlag som man vill bli utgiven hos. Kolla vilka som ger ut vad och var du tycker att ditt manus platsar. Jag brukar också rekommendera skrivande personer att skicka till ett par förlag i sitt första utskick och invänta respons. Då har de möjlighet att bearbeta det ytterligare innan de skickar till fler förlag. Det kan också vara klokt att ta hjälp av en fristående lektör som kan läsa och ge respons innan man skickar sitt manus till förlag för bedömning.
Läser du alla manus som skickas in?
Vår redaktion går igenom alla manus och en del läser vi själva och andra skickar vi till lektör som ger oss ett utlåtande.
Hur vet man att ett manus har “det”?
Svår fråga! Jag letar efter manus och författare med egna, starka, röster. För mig är det en helhet som ska funka; språket, konflikten, karaktärerna, dialogen, miljön. Det är också viktigt att det är bra gestaltat och att texten inte är berättande eller förklarande, jag vill få starka bilder och ryckas med i historien och längta efter att få gå in i den där andra världen.
Slutligen – har du något tips för alla där ute med författardrömmar?
Skriv och läs mycket. Studera hur andra författare gör. Bli medveten om dina styrkor och svagheter. Ibland har jag rekommenderat författare som är bra på konflikt men som måste arbeta på att skapa stämningar, att läsa poesi. Andra som är mindre bra på dialog behöver träna sig på att (tjuv)lyssna. Det finns många knep och trix. Gå en skrivkurs, hitta ett kul sammanhang där du kan utveckla ditt skrivande. Och till sist: se till att ha bra sittfläsk. Att skriva är inget för den otålige, det krävs att man kan sitta ner och skärma av allt annat som surrar omkring en.
FAKTARUTA:
Namn: Marie Augustsson
Ålder: 41
Yrke: Förläggare
Favoritbokcitat:
Astrid Lindgren är min ledstjärna, på så många vis och det måste bli något ur någon av hennes böcker.
Antingen
“Det finns saker man måste göra, annars är man bara en liten lort.” ur Bröderna Lejonhjärta, eller
”Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll.” ur Känner du Pippi Långstrump?