Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

INTERVJU: RODEBJERS RENÄSSANS

Unknown
 
 

Hon är alltid redo att pusha sig själv lite till. Utan utveckling blir Carin Rodebjer tokig. Tur då att hon lever i staden som aldrig sover och som gett henne ny energi. – Rodebjer har blivit så mycket bättre, säger hon.
 
 
Text. Hannah Sjöström
Foto. Pontus Höök

 
 
Det viner genom fönstren i Carin Rodebjers kontor på 39:e gatan på Manhattan. Det ligger 18 våningar upp, mitt i Garment District, New Yorks modecentrum. Några gator söderut ligger Fashion Institute of Technology där Carin pluggade i slutet av 90-talet. Det var här i myllret som varumärket Rodebjer föddes för över 15 år sen. Carin sydde sina egna kläder, uppmärksammades av en butiksägare som köpte in en hel kollektion. Hon återvände till Sverige, företaget växte och Carin blev en av landets mest hyllade modeskapare.
 
För några år sen kände Carin att det tog stopp. Hon bestämde sig för att återvända till staden som en gång skapade henne.
– Jag pushar på rätt hårt och sen tar jag ett kliv och så kommer det något ur det. Jag hade inte kunnat ta samma kliv om jag hade varit kvar i Stockholm. Jag vill ta saker vidare och se vart det tar mig.
 
Hon har precis avslutat arbetet med kollektionen Fall/Winter 2015, ett arbete som tar henne ungefär tre månader.
– Det vi gör nu är så mycket mer spännande och bättre. Vi har verkligen kommit till en högre nivå. Det har också varit spännande att se mig själv i ett nytt perspektiv, att komma hit utan att ha någon position och utan förväntningar. Det har inneburit en stor frihet.
 
Vårkollektionen för 2015 som hon visade i New York i höstas – hennes fjärde visning hittills i staden – togs emot riktigt bra av kritikerna, och även av inköparna. Det visade sig inte minst i orderblocken. Både omsättning och vinst har ökat. En utveckling hon som VD är nöjd med.
– Positiv press är alltid bra men intäkter är ju ett mer solitt erkännande som man kan bygga framåt på.
 
ANNA MAIER BRIDESMAIDS

Rodebjer SS15

 
Och när hon blickar framåt står byggandet av en herr-kollektion högt upp på önskelistan.
– Vi ska bara fånga upp snurret internationellt nu som har satt fart på damsidan – det är fullt ös medvetslös på det. Vi skulle drunkna om vi adderade man just nu. Men jag har en tydlig bild av vad jag vill göra.
 
Efterfrågan på Rodebjers kläder ökar. I dag finns hon i 20 länder och på över 300 inköpsställen världen över. Närmast på agendan är att utöka de egna butikerna med en i Stockholm och en i New York.
– Jag är väldigt fascinerad av mötet som sker i våra butiker. Vid Rodebjer-stången träffar man kvinnor och i det mötet föds det saker. Det är också spännande att hitta ”vår” kvinna på olika platser.
 
Unknown-4

Carin Rodebjer i New York

 
Kvinnan som Carin pratar om är självständig, och liksom hon själv, dubbel. Både stark och skör samtidigt. Eller hård och romantisk på samma gång.
– Det som enar henne är att hon är öppensinnad och tar sina egna beslut. Man är ju inte bara en person och jag vill skapa det utrymmet i mina kollektioner.
 
Det är också tydligt att Carin inte jobbar med ett koncept som genomsyrar en hel kollektion.
– Nu låter det som om jag har storhetsvansinne men ibland känns det som om världen har kommit i fatt den idén jag har haft om kvinnan och kläderna. Nicolas Ghesquière från Louis Vuitton visade också en stor bredd under vårvisningen. Det var spretigt men det är ju också generöst mot kunden. Det var väldigt fint.
 
Célines chefsdesigner Phoebe Philo var också intresserad av att tala till flera olika sorters kvinnor och arbetade också runt ett öppnare och mer flytande koncept.
– Många designers är styrda i dag och kanske är konsumenten trötta på koncept? I vilket fall älskar jag den nya fria vågen, den passar mig utmärkt.
 
Finns det några nackdelar med att sakna ett tydligt koncept?
– Kritiken kan handla om att jag inte ger tydliga direktiv. Men jag vill inte göra det. Mitt ställningstagande är att det ska finnas olika saker i min kollektion, du kanske inte gillar allt, men du ska själv fatta beslut om vad du vill ha. Det beslutet är kundens, inte mitt. Kan du inte ta det beslutet kanske inte Rodebjer är märket för dig.
 
För våren var inspirationen storstadsnomaden. Carin ville ha plagg som är enkla, flexibla och som passar lika bra på stranden som i staden.
– Jag ville inte att det skulle vara så polerat utan mer nonchalant. Råheten i det gav namnet Raw Power. Jag hade ursprungskonst som referens och jag ville inte ha det för uttänkt, utan gå på någon sorts instinkt.
 
FW14 RODEBJER NEW YORK 02/06/2014

Rodebjer FW14

 
Ljusblå denim, stickat, vitt och även rosa dyker upp i vår. En färg som ofta återkommer hos Rodebjer.
– Rosa kan verka utmanande eller provo-cerande för vissa eftersom den anses vara ”för” feminin. Vårens rosa är en lavendelljusrosa som är väldigt skir. Den känns väldigt okonstlad. Vi byggde upp visningen från skört romantisk till spirituellt till väldigt rent till hårt. Jag vill vara alla de där kvinnorna i olika lägen.
 
Carin Rodebjer återvänder ofta till 70-talsestetiken och inspireras av både film och foto från då med stilikoner som Angelica Houston, Charlotte Rampling och Lauren Hutton.
– Det var något då som inte hade blivit så där perfekt. Det fanns en romantik och tjejighet från den tiden som jag verkligen gillar. Den romantiken känns nog igen i min vårkollektion.
 
Efter jul inleds arbetet med S/S 2016 som börjar med att Carin letar efter en känsla och försöker hitta en mental plats. Därefter gör hon en grov inspirations-moodboard.
– Sen kombinerar jag ihop det med en teknisk brief som innehåller storlek på kollektion och sånt. Där tror jag min styrka ligger, att få ihop det affärsmässiga med det kreativa. Jag kan kommunicera på båda sätt.
 
Flytten till New York var tydligt en bra idé. Men även om Carin trivs i den nya hemstaden slukar den henne också.
– När jag är inne i en arbetsprocess kan jag driva på tills jag är helt slut. Förr hade jag mycket mer ork och kunde lätt ladda om. Nu märker jag att den faktiskt tar slut ibland. Det blir orkestomt.
 
– Men huvudet är aldrig tomt och det är som mitt straff. Det kan driva mig till vansinne, och särskilt när man flyttar till den här staden. Det blir aldrig lugnt i mitt huvud och det blir aldrig lugnt utanför. Jag kan verkligen längta efter tystnad. Men det är svårt att lämna den här stan. Jag behöver energin.
 
 
Unknown-3

Carin Rodebjer

 
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!