Nöje

Årets Matbluff 2021 – här är alla finalisterna

Det är dags att utse årets matbluff och här ryms allt från greenwashing till produkter som saknar väsentliga ingredienser. Antipriset delas ut av konsumentföreningen Äkta vara som driver frågor om ärligare mat och bättre matkvalitet.

Under 2021 har det inkommit 186 nomineringar till antipriset “Årets matbluff” och i ett pressmeddelande säger Björn Bernhardsson, verksamhetsledare på Äkta vara, att “en ny trend vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument.”

“Vanligt att företagen är väl medvetna”

En matbluff är enligt föreningen en produkt som lurar konsumenten att tro något som inte stämmer om den. Det kan handla om att produkten skyltar med ingredienser som inte finns med i ingrediensförteckningen eller att konsumenten luras att tro att produkten har en annan härkomst än den har. Det är enligt Björn Bernhardsson även vanligt att bluffarna inte är ett misstag utan att företagen är väl medvetna om hur de vilseleder sina konsumenter.

Nedan har vi listat årets sex finalister och motiveringar.

Källa: Aftonbladet

Abbas Ekspånrökta blåmusslor

Abbas Ekspånrökta blåmusslor

Motivering: Abbas Ekspånsrökta blåmusslor säljs i en förpackning som av allt att döma föreställer svensk västkust. Sjöbodar i skärgårdslandskap i blått ger känslan av att musslorna är svenska, men i själva verket är de odlade i Chile. Dessutom färdas de sedan till Korea för beredning och förpackning.

 

Nästa bild
Arla ekologisk mjölk

Arla ekologisk mjölk

Motivering: Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: “Netto noll klimatavtryck”, vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.

Nästa bild
Gilles finskorpor mandel

Gilles finskorpor mandel

Motivering: Innehåller över 15 olika ingredienser men inte ett spår av mandel. Eller jo, efter ingredienslistan står: “Kan innehålla spår av mandel”. Trots det är ordet mandel det mest framträdande på förpackningens framsida.

Nästa bild
HealthyCo mayo chipotle & lime

HealthyCo mayo chipotle & lime

Motivering: Med hjälp av ett känt ansikte (Tina Nordström i en tröja med texten “choose wisely”) marknadsförs en produkt som tydligt stoltserar med sitt innehåll av chipotle och lime. Men läser man ingredienslistan på HealthyCo Chipotle and Lime Mayo innehåller den varken lime eller chipotle. Istället hittar vi rökt paprika, chilipulver, rökarom och citronjuicekoncentrat. Ställer Tina fram denna på sitt eget matbord?

Nästa bild
Plantin olja med smak av tryffel

Plantin olja med smak av tryffel

Motivering: I en fin, lyxig liten flaska säljs Plantins olja med smak av svart tryffel för ca 195 kronor. Innehåller den någon tryffel då? Nej, endast aromer från andra växter som enligt Plantin ger “en smak av tryffel”. Ett literpris på nästan 2000:- för solrosolja kan anses som väl magstarkt. Jämfört med andra oljor av samma slag så ligger priset på cirka det dubbla, så själva prissättningen bidrar här med extra bluffighet då konsumenten luras att tro att detta faktiskt är äkta vara.

Nästa bild
Änglamark ekologiska fruktgodingar – jordgubb

Änglamark ekologiska fruktgodingar – jordgubb

Motivering: Produkt som riktar sig till yngre barn, innehåller endast 4,5% jordgubbar, och 1,5 procent jordgubbsjuicekoncentrat. Resten av frukten är äpple. Men inga äpplen syns på förpackningen, däremot täcks en stor del av påsen av bilder på jordgubbar.

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!