Är årets vinnarlåt i Melodifestivalen ett plagiat? Det är en anklagelse som den spanska tidningen ABC har riktat mot Sveriges bidrag i Eurovision Song Contest, Tattoo.
Förra helgen tog Loreen hem vinsten i Melodifestivalen – drygt ett decennium efter sin första vinst i tävlingen.
I årets upplaga av tävlingen deltog Loreen med låten Tattoo, som hon nu kommer att tävla med i Eurovision Song Contest senare i vår. Men enligt spanska ABC finns det ett problem med låten: den påminner alltför mycket om andra låtar.
Tidningen skriver att “fragment” av låten påminner om ABBA:s The Winner Takes It All, medan refrängen påminner om 2012 års vinnarlåt Euphoria, även den framförd av Loreen.
En annan sak som många har reagerat på är låtens instrumentala intro, vilket de menar är väldigt likt introt till Pont Aeris Flying Free från 1999. Twitteranvändaren Paula G illustrerade denna likhet i ett inlägg som i skrivande stund har över 50 tusen visningar.
Bueno yo dejo esta mezcla rápida que he hecho con Tattoo de Loreen y una canción de culto popular llamada Flying Free y ya me voy pic.twitter.com/KR9fF1h1oy
— ? Paula G ??️? (@PauGranger) February 27, 2023
Hett diskuterat ämne
Plagiering är något som blivit hett diskuterat särskilt inom populärmusik under senare år. I april förra året fick Ed Sheeran rätt i den uppmärksammade rättegång där han försvarade sig mot anklagelser om att refrängen i hans låt Shape of You skulle vara ett plagiat.
I sin motivering påpekade artisten bland annat att melodin i fråga byggde på en tonföljd baserad på den pentatoniska mollskalan, vilket innebar att den är alltför allmän för att kunna vara ett plagiat.
Efter domen publicerade Sheeran ett uttalande där han sa att dylika anklagelser är “skadliga” för låtskrivarbranschen:
“Även om vi självklart är nöjda med resultatet känner jag att den här typen av anklagelser är alldeles för vanligt förekommande nu för tiden. Det har blivit en kultur där man riktar en anklagelse, men tanken är att få till stånd i en förlikning även om anklagelsen saknar grund”, sa han och fortsatte:
“Det är skadligt för låtskrivarbranschen. Det finns ett begränsat antal toner och ett fåtal ackord som används i popmusik. Sammanträffanden är oundvikliga om 60 000 låtar släpps på Spotify dagligen. Det är 22 miljoner låtar om året och det finns bara tolv toner att använda.”