Raw kokosolja är basen i RMS Beauty, ett märke med naturliga makeupprodukter som är skapat av den amerikanska makeupartisten Rose-Marie Swift. Kändisfansen är många och märket är ett vanligt inslag även hos svenska skönhetsbutiker. Metro Mode har tagit ett snack med grundaren om varför hon brinner så för organisk skönhet.
Berätta, hur blev du makeupartist?
– Jag gjorde en del modelljobb när jag var ung och sminkade mig själv. Alla sa att det såg så bra ut, så när jag spelade i ett band några år senare och behövde pengar så tänkte jag: ”Äh, jag blir makeupartist i stället.” Så jag fejkade mig in i branschen!
Rose-Marie Swift flyttade runt till Paris, London, Berlin och Miami innan hon landade i New York. Där kom de stora jobben för stora magasin som Vogue, W, Harpers Bazaar, ID, Allure och Numero. Hon gjorde även kampanjer för Diane Von Furstenberg, Louis Vuitton, Calvin Klein, Victoria’s Secret och Max Mara, för att bara nämna några.
Några minnesvärda stunder?
– Alla jobb med Mario Sorrenti. Jag älskar honom! Han tar så otroligt vackra bilder, hans estetik är fantastisk, han kan ljus till skillnad från många i dag som tror att de kan fixa allt i datorn efteråt. Jag har också haft turen att jobba med Mert & Marcus (Alas och Piggott, reds anm).
Hur föddes RMS Beauty?
– För 15 år sen blev jag riktigt sjuk. Allt kliade, sved och jag fick utslag. Jag gjorde avancerade blod- och urinanalyser som visade att jag var full med syntetiska kemikalier och tungmetaller. Labbteknikern frågade om jag var i makeupbranschen. Jag hade ingen aning om att det jag jobbade med varje dag kunde vara så skadligt. Så jag rensade ut alla kemikalier och började äta ekologisk raw food. Jag hittade inget bra grönt makeupalternativ på marknaden, så jag fick lova att göra det själv.
Och i dag har du en trogen fanbase.
– Ja, många kändisar använder mina produkter, även om jag inte kan betala dem, haha! Miranda Kerr och jag är bästisar så jag gör ofta hennes makeup. Och Gisele gör jag också när jag har tid. Jag får förfrågningar från alla möjliga håll, men jag hinner inte. Jag har jobbat så länge i branschen och väljer att fokusera på mitt märke istället.
Intervjun publicerades på Metromode.se för första gången 2015.