Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

5 minuter räcker! Minska din stress med en enkel vardagsmeditation

Säkra din kropp mot ovälkommen stress med en enkel meditation i fem steg. Fem minuter på bussen, under lunchen eller i soffan räcker.

Meditation2 Foto: REX Features

Stress är inte dåligt i sig, det är en livsviktig reaktion vi bär med oss från tiden då det vi var tvungna att snabbt reagera för att fly från faror eller för att attackera fiender. Kroppen utsöndrar stresshormoner (tex kortisol) som frigör energi vilket ger kraft under korta perioder. Men när de här hormonerna stannar kvar i kroppen under långa stressperioder, eller om vi ser varje lite obekväm situation under dagen som ett potentiellt hot (en full inkorg, bilköer, tjuriga servitriser…) så kommer till slut både kroppen och psyket att ta stryk av stressen.

Ett sätt att träna kroppen på att inte stressa upp sig i onödan är att regelbundet ta hjälp av några minuters meditation. Slut ögonen och ta långa, djupa andetag. Passa på att utnyttja bussresan till jobbet eller avsätt en liten stund i soffan innan du går och lägger dig.

5-minutersmeditation för stressiga stunder
Den här meditationen går ut på att uppmärksamma känslan i varje andetag, men också på att se stressiga situationer ur ett större perspektiv.

1. Första delen är att observera varje andetag och hur andningen känns i kroppen.

2. Därefter, tänk tillbaka på en stressig situation eller en stressig dag – tillräckligt nära i tiden för att du ska komma ihåg detaljer om hur du kände i kroppen just då.

3. Uppmärksamma känslorna som det här minnet väcker i din kropp. Är det möjligt att tillåta känslorna att finnas där utan att hjärnan agerar på dem? Kan du lägga märke till och observera dem utan att fler negativa tankar väcks? Ta en stund till att göra det.

4. Därefter, notera hur det känns om du accepterar att just den här stressen kommer att gå över med tiden. Tänk på att i framtiden, om en månad eller om ett år, så kommer du att titta tillbaka på den här lilla stressiga situationen som helt oviktig.

5. Till sist, notera hur det känns om du accepterar att du just nu, i den här stunden, har allt du behöver.

Källa: Meditate Your Weight: A 21-Day Retreat to Optimize Your Metabolism and Feel Great av Tiffany Cruikshank (Harmony Books, 2016).

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!