Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

5 vanliga typer av ångest som unga upplever – så här hanterar du dem

Om du känner ångest ibland (eller ofta) är du inte ensam. Vi styrs av måsten och krav från omgivningen, samtidigt som vi ofta själva känner ett starkt behov av att ständigt prestera. Nedan listar vi fem olika typer av ångest som är typiska för unga – känner du igen dig? Missa inte tipsen på hur du kan agera för att må bättre!

angest-sa-kan-du-ageraFoto: Kinga Cichewicz, Daria Litvinova/Unsplash

Enligt samhällets normer ska vi studera, prestera på jobbet, tjäna pengar, ta hand om vårt yttre, hinna träna, umgås med våra nära och kära, och… Inte konstigt att vi känner oss pressade och stressade! Samtidigt fylls våra sociala medier-kanaler av perfekta flöden (där den perfekta ytan inte alltid stämmer). Mitt i allt är det viktigt att inte jämföra sig med andra, att stanna upp och lämna tid för återhämtning.. Vi har blivit inspirerade av The Every girl som listat olika situationer som lätt kan skapa en oro och ångest bland unga samt tips på hur du kan agera när du upplever det.

1. “Fomo” – fear of missing out

“Fomo” (fear of missing out) innebär en oro över att missa något roligt och spännande. I dagens samhälle är det inte svårt (snarare mycket enkelt) att uppleva denna typ av ångest. Du scrollar runt på Instagram och ser alla som ständigt lever livet och är ute och reser, eller dina vänner som festar varje helg när du måste plugga. Härliga äventyr, roliga events och spännande resor kan få dig att känna ångest över saker du går miste om att uppleva när du till exempel måste plugga eller jobba.

Så här agerar du:

Gå till roten med problemet, vad är det som triggar din ångest? Blir du stressad av alla influencers som ständigt är på resande fot? Om du själv vill ut och resa – sätt realistiska mål, börja spara och sätt in pengar på ett sparkonto. Känner du att du också vill festa men att du har plugg upp över öronen? Boka in en tjejmiddag dagen efter tentan. Om du känner att små knep inte hjälper kan det vara värt att fundera på om du kanske ska ta en paus från sociala medier, på så sätt slipper du jämföra dig med andras liv och kan istället fokusera på ditt egna.

 

2. Känsla av att inte hinna med – bortprioritering av sömn

Med tanke på alla måsten känner du att du inte hinner med – och sömnen blir det som i första hand blir lidande. För att hinna med den där deadlinen på jobbet eller vänta på det där svaret på ett sms du skickade, blir det lätt att sömnen är det som bortprioriteras.

Så här agerar du:

Sömn är bland annat viktigt för vårt minne, immunförsvar och bearbetning av intryck. Glöm inte bort sömnen och sluta bortprioritera den! Försök varva ner så gott som det går timmarna innan du ska lägga dig – sätt mobilen på ljudlöst, ta ett varmt bad, ta en kvällspromenad eller drick kamomill-te. Här kan du få många andra värdefulla tips på hur du får en bättre sömn.

 

3. Höga prestationskrav – viljan att bli framgångsrik 

För unga kan framtiden trigga en oro och ångest. Att känna att man vill “lyckas” och bli framgångsrik går ofta hand i hand med höga prestationskrav. Samtidigt som vi vill hinna med att träffa vänner och familj, träna, ta hand om vårt förhållande (eller hitta en partner), vill vi samtidigt prestera på jobbet och bli framgångsrika. Samtidigt möts vi av “perfekta” liv i våra sociala medier-flöden, som i vissa fall stressar mer än inspirerar.

Så här agerar du:

Din hälsa är det viktigaste som finns – det får du aldrig glömma bort! Du kan bli framgångsrik men ta det i din takt – du behöver inte bli det innan en specifik ålder. Resan till framgång är minst lika viktigt så passa på att njut längs vägen (trots hinder!). Tänk också på hur viktigt det är att inte vantrivas, sök ett nytt om du känner en plåga att gå till ditt jobb varje dag. Om du behöver en paus, ta den! Här kan du läsa om hur du kan minska din stress, må bättre och bli mer produktiv på jobbet (genom en paus!).

Känner du att du kämpar men inte kommer någon vart kan du ta en fika med en person och utbyta inspirerande samtal eller närvara på ett workshop där de lyfter framgångstips.

Om du dock känner att dina prestationskrav från alla olika hörn påverkar dig negativt är det viktigt att du stannar upp! Ta hjälp av dina nära och kära och uttryck din oro och rädsla över framtiden. Det känns alltid skönt att få ventilera med någon man litar på och motta råd. Våga ta kontakt med en psykolog om du känner att din prestationsångest styr dina tankar och påverkar din vardag på ett negativt sätt.

 

4. Inte veta hur man kopplar av 

Vi är ständigt uppkopplade så att till och med känslan av att koppla av kan stressa oss. Med tanke på att våra hjärnor ständigt är på högvarv är det viktigare än någonsin att slappna av mellan varven.

Så här agerar du:

Ta pauser och lägg ifrån dig mobilen – tillåt dig själv att “ha tråkigt”. Kanske känner du för att stanna hemma en hel dag och vila, ta en långpromenad i skogen, träna kampsport eller gå på spa. Det finns inga rätt eller fel – så länger du känner att du slappnar av! Läs också krönikan om konsten att varva ner: “Jag hatade att gå på spa och bara ta det lugnt”. Planera in pauser om du känner att du har ett stressigt schema och försök hitta ditt sätt på hur du bäst kopplar av.

 

5. Att nå en milstolpe vid en specifik ålder

Många är besatta av att ha uppnått vissa saker vid en specifik ålder. Det är fortfarande inpräntat hos många att man vid 30-årsåldern ska ha pluggat klart, ha en framgångsrik karriär, vara gift och vänta barn. När vi når en viss ålder som vi förknippar med att ha uppnått saker och ting, men ännu inte har gjort det, är det vanligt att känna en oro eller ångest.

Så här agerar du:

Mål i all ära – men fokusera inte på att ha uppnått specifika mål vid en viss ålder. Vissa saker och ting kan vi inte påverka, så som att hitta en partner vid en viss ålder, och därför är det bara onödigt att lägga så mycket tid och energi på sådana tankar. Sätt mål över saker och ting du faktiskt kan kontrollera. Jämför dig inte med andra och vad de har uppnått vid en viss ålder – gör det du känner för och det som gör dig lycklig (även om du väljer att gå en helt annan väg). Din livsresa är inte “fel” bara för att du väljer att gå en väg som avviker från normen.

 

Detta är ett endast ett urval av ångestladdade situationer och det finns en hel del andra typer (som till exempel social ångest). Här kan du läsa mer om ångest samt få råd.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!