Under modeveckans andra dag presenterade Björn Borg sin rykande färska Signature Collection på centrecourten i Kungliga Tennishallen i Stockholm. Metro Mode fick en pratstund med designchefen Mija Nideborn och globala marknadsdirektören Jonas Lindberg Nyvang om hyllningen till den legendariska tennislegenden, samarbetet med nya Borg-filmen och om att inte vara rädd för att gå sin egen väg.
Visningen VERSUS Borg, som är en del av Stockholm Fashion Week, är en hommage till varumärkets arv och till Björn Borg själv som en ikonisk tennislegend och stilikon, både i Sverige och internationellt. Inspirationen till Signature Collection (den mer exklusiva delen av nya kollektionen) kommer från Björn Borgs storhetstid på slutet av 70-talet, anpassat efter dagens konsumenter.
– Det är en tolkning av nu och då, det mytomspunna 70-talet i en balans mellan futuristiska element och moderna referenser, berättar Jonas Lindberg Nyvang.
Mija Nideborn fyller i:
– Man kan säga att vi har tagit det bästa av 70-talets sportmode och applicerat silhuetter, passformer, färgval och material från dagens modebild.
Vilka fler starka trender ser vi i höstens mode?
– Det uniforma modet, med mycket spelrum och lekfullhet. Klassiska kostymer i olika mönster, färger och kvaliteter, variationer av till exempel en klassisk tweedkostym med uppdaterade detaljer, en dressad look i otvättad denim eller en mer urban sportig look. Och där slår sig sportmodetrenden kanske allra mest fram med klassiska tracksuits i vintageinspirerade stilar, i klara färger, med revärer och detaljer, säger Mija.
VERSUS är ett samarbete med den nya Borg-filmen*, berätta mer om det!
– Vi har varit med och tagit fram alla sportkläder i filmen tillsammans med kostymören Kicki Ilander och sömmerskan Phia Hokkanen, något vi är väldigt stolta över. Och nu i samband med visningen och filmpremiären lanseras retrokollektionen som är inspirerad av filmen, säger Jonas.
Den svarta tracksuiten är designchef Mija Nideborns favorit i Signature-kollektionen
Under modeveckan har Björn Borg valt, till skillnad från de flesta andra varumärken som visar nästkommande säsongs kollektioner, att börja sälja plaggen direkt i anslutning till visningen.
– See-now-buy-now-konceptet gör vi kan etablera oss både i ett modesammanhang och samtidigt vara relevanta för konsumenterna, berättar Jonas.
Vem är den typiska Björn Borg-kunden?
– En ambitiös och urban person. Hen ägnar både tid och tanke till träning, oavsett om det är en gång i veckan eller en gång om dagen. Jag skulle säga att det är en modeintresserad person som är medveten och selektiv i sina val och samtidigt benägen att göra skillnad, både för sig själv och för andra, säger Jonas.
Björn Borg har de senaste åren stått bakom flera uppmärksammade PR-kampanjer, däribland en regnbågsfärgad annons i Moscow Times som blev en tydlig kommentar till Rysslands hårt kritiserade antigay-lagar.
– Vi går vår egen väg och räds inte för att stå upp för våra åsikter. Björn Borg tror på en positiv värld och vi har exempelvis alltid stått upp för alla människors lika värden plus att vi alltid varit ganska snabba. Dels tack vare att vi jobbar väldigt nära varandra och att vi följer dialoger inte bara i Sverige utan globalt, avslutar Jonas.
I bildspelet här ovanför har vi samlat nio favoritlooks från visningen (som bland annat Zara Larssons pojkvän, brittiske modellen Brian Whittaker, gick)!
Mija Nideborn, designchef och Jonas Lindberg Nyvang, global marknadsdirektör
*Borg är en dramafilm om Björn Borgs liv och tenniskarriär från barnsben fram till hans Wimbledonvinst mot John McEnroe 1980. Rollen som Björn Borg spelas av Sverrir Gudnason, andra stora namn i rollistan är Shia LaBeouf, Tuva Novotny och Stellan Skarsgård. Filmen har premiär den 8 september 2017.