Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

PT-Fias 4 enkla kontorsövningar för mer energi och bättre fokus på jobbet

Jobbar du på kontor med många stillasittande timmar som gör dig trött och ofokuserad? Med Sofia ”PT-Fia” Ståhls enkla övningar får du snabbt ny energi.

Många pratar om att vi sitter stilla för mycket i vardagen. Och många vill röra på sig mer, men det kan kännas svårt att hitta tiden. Ett bra sätt att få in mer rörelse i vardagen är att ta korta pauser på jobbet (vilket gynnar din koncentration och energinivå) och att göra enkla rörelser där du är. Det behöver faktiskt inte vara mer avancerat än så – mer enkel rörelse som ger snabb energi. Kolla in bildspelet för fyra enkla kontorsövningar!

Övning 1: Res dig från stolen

Övning 1: Res dig från stolen

Sätt dig med benen i 90 grader, spänn magen och res dig från stolen (inspireras av positionen för knäböj). När du kommit nästan hela vägen upp, stanna till och gå långsamt tillbaka – hela tiden med spänd mage. Landa med rumpan på stolen och res dig snabbt igen. Ungefär som ett knäböj. Upprepa tio gånger och känn hur du får en snabb pulshöjning och mer energi!

Nästa bild
Övning 2A: Balansera – på boll eller ett ben

Övning 2A: Balansera – på boll eller ett ben

Många tränar gärna styrka eller kondition, men glömmer balans och rörlighet. Att ta några minuters paus i sitt arbete för att utmana balanssinnet är nyttigt och snällt. Det kan räcka med att stå på ett ben och lyfta det i nya vinklar. Testa att stå på tå eller att stå barfota utan stöd från skorna, eller…

 

Nästa bild
Övning 2B: Balansera – på boll eller ett ben

Övning 2B: Balansera – på boll eller ett ben

… Använd en boll! I dag har många kontor pilatesbollar – att prova att stå på knä och balansera på en sådan ger den där extra utmaningen, stärker bålen och det är dessutom väldigt roligt.

 

Nästa bild
Övning 3: Sittande eller stående framåtfällning

Övning 3: Sittande eller stående framåtfällning

Ibland behöver vi bara få sträcka ut kroppen efter många timmar framför datorn. Att fälla kroppen framåt sträcker ut baksidan och sägs ge många bra effekter:

  • Lindrar huvudvärk
  • Förbättrar matsmältningen
  • Är stresslindrande
  • Kan minska trötthet

Jag upplever dessutom att det ger blodcirkulationen en skjuts och att det snabbt ger ny energi. Prova att fälla framåt när du sitter på en stol (med benen ihop eller isär) och stående med raka eller böjda ben.

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!