Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Så håller du igång sommarträningen (fast du hellre vill lata dig hela semestern)

Semestern är den tiden på året då du förhoppningsvis slipper de flesta av dina vardagsrutiner och istället har tid att ta dagarna som de kommer utan måsten – vilket ofta resulterar i att träningen hamnar långt ner på priolistan. Här är tipsen som gör det enklare att kombinera träningpass OCH lata sommardagar. 

Foto: IBL/Camera Press/Oly Barnsley

När sista arbetsdagen är över och du står inför dina efterlängtade semesterdagar så kanske inte det första du vill göra är att boka in kommande veckors träningspass. Du kanske helst av allt bara vill slänga bort träningstightsen, korka upp roséflaskan och slå dig ner i en skön solstol. Vi förstår dig (och känner ofta detsamma), men vi lovar att det bara finns fördelar med att hålla igång en del under sommaren också. Det behöver inte betyda stenhårda mördarpass fem dagar i veckan, men genom att få upp pulsen och låta musklerna jobba några dagar i veckan (eller i korta sessioner varje dag) så kommer du ha energi till att ta vara på semestern på bästa sätt – och du kommer tillbaka till jobbet i höst utan att känna dig ännu tröttare än när du gick på semester.

Fundera över vilken tid på dagen som passar bäst för att få in ditt träningspass. Ett klassiskt tips är att träna på morgonen för att inget annat ska hinna komma emellan, men om du har svårt att komma igång tidigt på dagen så finns även bra tips för dig som vill röra på dig under dagen eller senare på kvällen.

För dig som vill träna…

… På morgonen
Nu har du din chans att få träningen avklarad det första du gör! Kanske till och med innan resten av familjen eller kompisarna vaknar? Bestäm dig redan kvällen innan att du ska träna morgonen därpå, vad du ska träna och lägg fram det du behöver för ditt träningspass. Ju mer du förbereder dig, desto större chans är det att du faktiskt genomför träningen. Börja dagen med en kort (eller längre) löprunda, en rask promenad eller ett 20-minuters styrkepass. Krångla inte till det utan se passet som en naturlig del av din morgonrutin, på samma sätt som du borstar tänderna eller kokar morgonkaffet. Gör det bara.

… Under dagen
Tänk många bäckar små, utan att sätta onödig press på dig själv. Att röra på kroppen behöver inte automatiskt vara något tråkigt. Att ta en omväg till kiosken tillsammans med en resekompis, spela strandtennis eller låna en cykel på hotellet blir roliga delar av din resa snarare än jobbiga måsten. Och kroppen får röra på sig som en bonus. Vardagsmotion gör under för hälsan och det är extra skönt att glida ner i poolen eller i gräset i parken efter att du har tagit en svettig promenad. Utmana familjen eller vännerna du umgås med under semestern genom att tillsammans bestämma hur ni ska röra på er just den här dagen. Eller så bestämmer du dagens pass och flyttar sedan vidare stafettpinnen till nästa person. Ni får testa olika saker, vilket är motiverande och ett roligt avbrott från din vanliga träning. Kroppen mår dessutom bra av variation.

… På kvällen
Även om du är en kvällstränare så kan det vara svårt med motivationen när grillfester och uteserveringar lockar. Som sagt, ju tidigare på dagen du kör ditt pass, desto större chans är att det faktiskt blir av. Med det sagt så räcker det med att vara lite kreativ för att hinna göra allt du vill under kvällen. Ska ni på middagsbjudning till dina föräldrar? Beroende på hur långt ni bor från varandra så kan du antingen transportspringa hela eller delar av sträckan med en enkel ryggsäck. Se till att vara där med god marginal så att du hinner duscha av dig. Om resten av familjen tar bilen så kan din väska åka med där. Ett annat tips är att köra ett av de kortare styrkepassen vi nämnde tidigare i samband med att du gör dig i ordning inför kvällen. När du får in rutinen går det snabbt att riva av ett gäng benböj, armhävningar och plankpositioner.

Foto: REX

Här hittar du mer tips om sommarträning!

Så styrketränar du hela kroppen på semestern – 3 pass utan redskap

Träningsexperternas egna upplägg – så tränar de styrketräning, kondition och yoga i sommar

Vi tränade tillsammans i 8 veckor – det här lärde vi oss (och så kommer du också igång)

Sommaren 5 bästa träningsappar – semesterträningen är räddad!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!