Det är en konst att vara öppen för feedback – utan att ta det personligt. Och när du väl kan hantera konstruktiv kritik på ett bra sätt så kommer du att märka stor skillnad i din utveckling på jobbet. Här delar karriärexperten Claire Wasserman med sig av sina bästa tips.
Foto: Bruce Mars / Pexels
Källa: Wellandgood.com
Claire Wasserman är grundare till det kvinnliga globala nätverket Ladies Get Paid och delar regelbundet med sig av karrirärtips på den amerikanska livsstilssajten Wellandgood.com. I ett populärt inlägg lyfter hon konstruktiv kritik – hur svårt det kan vara att se det positiva i att få feedback och att man så lätt ser det som en kritik mot vem man är (trots att det handlar om något man har gjort).
Att vi lätt tar åt oss av negativa saker är något som lever kvar sedan urminnes tider då chansen att överleva ökade avsevärt om vi hela tiden var beredda på externa hot. Det, i kombination med att många av oss kvinnor är “people pleasers” – samt att negativa känslor tar längre tid att processa än positiva – så är det inte så konstigt att kritik kan kännas svårt att hantera. Och om du får tio positiva kommentarer och en negativ så är det ändå den negativa som du ger mest fokus.
Men hur jobbigt det än kan kännas att bli utvärderad och att få feedback på jobbet, så är det ett måste om du vill fortsätta att utvecklas och bli bättre i din yrkesroll. Så länge kritiken är konstruktiv så kommer den att tillföra något positivt. Läs igenom de här punkterna och börja sedan att be om mer feedback, du kommer att märka stor skillnad i ditt jobb.
Här är Claire Wassermans bästa tips på hur du hanterar kritik!
1. Sätt det i perspektiv
Först och främst, när du får kritik – se det som en möjlighet till att lära och växa. Påminn dig själv om det varje gång!
2. Ge dig själv tid
Acceptera att din instinktiva reaktion är att bli defensiv och att känna dig sårad – och att du behöver lite tid till att bearbeta feedbacken. Om du får kritiken presenterad ansikte mot ansikte, försök att tygla dina känslor så att du inte börjar försvara dig med taggarna utåt. Försök i stället att lyssna, och om du känner att du behöver – säg att du behöver tid att tänka igenom det hela och sen återkomma.
3. Fråga efter detaljer – och se lösningar
Det enda sättet att lära sig av en situation är att förstå alla detaljer kring vad som “gick fel”. Om du inte får specifika punkter som du kunde ha gjort bättre, fråga efter dem. Styr över samtalet på lösningar, i stället för att hålla kvar fokus på problemen.
4. Prata med en vän
Att ha en vän, vars åsikter du uppskattar, är ytterligare ett sätt att sätta situationen i rätt perspektiv. Bjud hen på en kaffe och prata igenom det hela – med utgångspunkt i det positiva du ska ta med dig av kritiken.
5. Skapa en skryt-mapp
Varje gång du får positiv feedback och beröm, spara det! Det kan vara skärmdump av ett mejl eller en dagboksanteckning. Öppna upp mappen de dagar då du känner dig låg.
6. Lättare sagt än gjort?
Att lära sig hantera kritik är en process som tar tid, men det blir enklare med tiden – jag lovar, avslutar Claire.