instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
karriar

DRÖMJOBBET! med brand managern Frida: “Nyfikenhet är min ledstjärna”

Av: Cassandra Brunstedt

I artikelserien DRÖMJOBBET! lyfter vi personer från olika branscher som skapat sin drömtillvaro och låter dem dela med sig av sin personliga resa fram till i dag. Vilka misslyckanden har de checkat av längs vägen, hur tacklar de motgångar och finns det egentligen något utstakat framgångsrecept? Den här veckan delar brand managern Frida Larsson med sig av sina framgångsnycklar och tar med oss en dag på hennes jobb. 

Namn: Frida Larsson

Ålder: 29 år

Bor: Stockholm

Gör: Jobbar som brand manager

Karriärsmotto: Lev ett spännande liv

Arbetstider: Kontorstider

 

För den som inte vet, vem är Frida Larsson?

– Jag är en äventyrslysten tjej som alltid söker nya möjligheter att utvecklas och utmanas. Jag drivs av att få människor att må bra, vilket nog kan märkas i både mitt privatliv och yrkesliv.

Vad ville du bli när du var liten?

– Jag ville jobba med någon slags underhållning, det kunde pendla från allt från artist till skådespelare. Jag älskade scen-världen för den kändes lika magisk för de som underhåller som för de som sitter i publiken.

Vad jobbar du med idag?

– I dag jobbar jag som Brand Manager för Parks and Resorts, som äger nöjesparker i Sverige (Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Furuviksparken). Jag är Brand Manager för Furuviksparken och Skara Sommarland, där jag främst ser efter marknadsföring och varumärkesutveckling för parkerna. Det är ett fantastiskt företag att arbeta för: varje park är unik, men samtidigt ett gemensamt mål att vi ska leverera helhetsupplevelser i världsklass – varje gång. En annan slags underhållning helt enkelt.

Hur har resan till drömjobbet sett ut?

– Nyfikenhet har alltid varit min ledstjärna, att förstå, lära och utvecklas. Min karriärsresa har därför inte varit spikrak. Jag har haft som mål att hela tiden utvecklas för att få en kompetens som är unik – samtidigt som jag försökt ta tillvara på bra möjligheter som getts mig.

Jag sökte mig till studier i Lund eftersom jag tyckte det verkade som en rolig studentstad med en kvalitativ utbildning. Min äventyrsådra tillsammans med utbytesstudier skapade ett intresse för att utvecklas i en internationell miljö. Därför sökte jag mig till London och Svenska Handelskammaren för att arbeta med marknadsföring och kommunikation direkt efter mina studier. Jag ville jobba någonstans där jag visste att jag skulle få många utmaningar, men även en bra ”skola” vilket jag tror är viktigt i början av sin karriär.

Jag började då på Unilevers europeiska kontor i Holland, vilket senare ledde till en tjänst på huvudkontoret i London. Det gav mig en fantastisk utvecklingskurva, och jag fann vilka delar jag ville utvecklas ytterligare inom. När jag sedan fick chansen att söka min nuvarande tjänst på Parks and Resorts kändes det självklart. Här får jag verkligen chansen att vara med och skapa fantastiska upplevelser för våra besökare – en riktig dröm!

Har du varit med om något/några misslyckanden på vägen?

– Jag har varit med om många misslyckanden längs vägen. Jag har sökt jobb som jag känt ut i fingerspetsarna varit rätt för mig, men som jag i slutändan ändå inte fått. Jag har varit med om omorganiseringar som inneburit osäkerhet och stora förändringar.

Jag har lett projekt som har blivit försenade och där det blivit felleverans. Det har ofta varit allt annat än lätt, men i slutändan har det gjort mig säkrare i mig själv och gjort det tydligare hur jag vill ha det. Det är jobbigt att misslyckas, men ofta vådligt nyttigt för sin utveckling och karriär.

Hur gick det till när du förstod att det var det du gör idag du ville jobba med?

– När jag studerade ekonomi i Lund upptäckte jag alla karriärsmöjligheteter som finns. Jag var engagerad i diverse studentorganisationer och kände vikten av att verkligen tycka om det man jobbar med, hur mycket extra energi och glädje det ger en. För min del växte intresset för marknadsföring fram eftersom, driven från en vilja att jobba med människor och något som ständigt utvecklas.

Vad är dina styrkor?

– En positiv inställning till det mesta, en vilja att se utmaningar i problem och en ständig nyfikenhet till att ständigt utvecklas.

Svagheter?

– Jag blir ofta emotionellt involverad i det jag gör. Det kan ses som en styrka i att jag alltid ger järnet, men gör mig ledsen när något inte gått som planerat.

Har du någon utbildning?

– Jag har studerat till en ekonomikandidat vid Lunds Universitet, inkluderande en utbytestermin vid Singapore Management University.

Behöver man utbildning för det du jobbar med?

– Både ja och nej. Jag tror inte att det finns en enda väg som är rätt att gå för att nå sina drömmar, men jag skulle rekommendera de flesta till att studera om de kan. Sverige har ett fantastiskt system som möjliggör kostnadsfria studier, med bra universitet/skolor och möjligheter. Genom att studera får du inte enbart en bra grund att utgå från. Studentsituationen gör det även möjligt att skapa ett nätverk av fantastiska människor som kan hjälpa dig i din karriär framöver, men framförallt är det otroligt spännande och roligt.

Har du någon utbildning/kurs eller liknande att rekommendera?

– När det kommer till marknadsföring finns det många vägar att gå. Jag studerade min kandidat inom Strategic Management som verkligen gav mig bra förutsättningar, men generellt skulle jag rekommendera marknad- och reklamutbildningar/kurser. Det finns även många key opinion influencers att följa inom marknadsföring och företagande. Jag läser mycket av Simon Sinek och Byron Sharp, men inspireras även av Richard Branson.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut i ditt liv?

– Vad som är så spännande med mitt jobb är att dagarna kan se väldigt olika ut. Vårt konto ligger mitt i Gröna Lunds tivoli så bara där startar varje dag på ett ganska unikt sätt. Jag reser även till Skara Sommarland och Furuviksparken minst fyra gånger i månaden för att jobba med teamen där. Jag tror det är viktigt att jobba tight med alla jag interagerar med. Varje dag handlar om att analysera data kring hur våra kampanjer går, hur många människor som besöker parkerna samt hur nöjda dessa gäster är med sitt besök – för att sedan planera för hur vi ska förbättra allting.

Vad är dina bästa tips för den som vill knipa samma drömjobb som du har?

– Som brand manager krävs det att du har förståelse för sälj, marknadsföring, branding, analys och utveckling – det finns många vägar att nå hit! Många som arbetar på mitt jobb har börjat som säsongsarbetare inom koncernen och klättrat i företaget. Gör du ditt jobb bra kommer alltid någon uppmärksamma det och du kommer få chansen att utvecklas vidare.

Vad är generellt dina bästa karriärstips?

– Jag tror det är viktigt att se till att ständigt utvecklas åt det håll man vill. Om man har en dröm ska man försöka fånga de möjligheter som kan ta en närmre sina mål. Utöver utveckling tror jag starkt på att ständigt vara trogen till den man är som person och de värderingar man har. Utveckla och utmana dig själv – men var dig själv.

Vad drivs du av när det kommer till karriären?

– Utveckling generellt, att aldrig stanna upp. Jag vill leva ett spännande liv privat och professionellt. Jag vill lära av mina medarbetare, kunder och samarbetspartners och inspirera på samma gång.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att jag kan möjliggöra helheten. Mitt jobb är en mix av kreativitet, analys och strategi. Den bästa känslan är när man lyckas skapa magi för gästerna som besöker våra nöjesparker, att de kan komma till en värld där allt är möjligt och vardagsbekymmer är långt borta.

Vilka utmaningar möter du dagligen?

– I mitt jobb måste många röster som ska höras och samsas för att beslut ska tas. Som brand manager är stakeholdermanagement viktigt för att få med alla dit du vill, men också förstå vad andra vill och varför.

Hur tacklar du dem?

– Min nyfikenhet gör att jag vill förstå människor och hitta lösningar som fungerar för alla. Det hjälper mig definitivt i dessa lägen att vara diplomatisk och förstående – ibland kan det ju vara du själv som måste backa. Det är bra att ha diverse mål med sig och vad som är bäst för varumärket som ledstjärna i svårare och tuffare diskussioner. Jag tror också på att försöka ha tålamod, alla har inte samma synsätt som du själv.

Vilket mindset behövs i ditt jobb?

– Jag tror att man måste tycka om att bygga relationer med dem man jobbar med, våga lita på sin egen förmåga och intention och samtidigt vara flexibel. För att hålla i längden tror jag det är viktigt att man är nyfiken på att testa nya vägar och vilja utvecklas för att det ska genomsyra det man presterar.

Hur ser framtidsdrömmarna ut?

– Jag vill fortsätta jobba med att skapa något som gör människors liv bättre – att ha det som slutprodukt motiverar mig varje dag. Jag vill fortsätta utvecklas och växa, lära mig mer och vara en del av den tekniska utvecklingen. Mitt privata och yrkesmässiga motto är sammanvävt till att leva ett spännande liv, jag vill fortsätta på den banan till nästa steg.

Vad gör du om fem år?

– Fortsätter utvecklas. Framtiden är spännande!

Hur hittar/skapar man drömjobbet?

– Våga drömma! Våga söka den där utbildningen/jobbet och våga tacka ja till utmaningar du inte tror att du klarar av. Om du är sugen på att jobba eller studera utomlands kan jag rekommendera det starkt. Det har gett mig ett starkt nätverk av fantastiska och otroligt kompetenta människor samt att det gett mig enorm skjuts på utvecklingskurvan. Kom ihåg att du kan så mycket mer än du tror!

 

Här kan du ta kontakt med Frida via Linkedin >>

Varje vecka lyfter vi ett inspirerande drömjobb för att peppa våra läsare att våga söka eller själv skapa det där jobbet de alltid drömt om. Vill du dela med dig av din personliga karriärsresa? Maila red_metromode@metro.se så berättar vi mer.

Foto: Unsplash

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår