Mamma

Barn “luras” till köp i populära mobilspel

Roblox, Zooba och Stumble Guys är exempel på mobilspel som har blivit populära bland unga – och som kritiseras för att locka barn att spendera stora summor pengar. “Hela upplägget är byggt på att barn inte ska fatta”, säger en förälder om spelapparna.

Foto: Shutterstock

Det var i våras som en åttaåring i Kungsbacka genomförde 180 köp i olika mobilspel efter att ha knäckt koden till sin mammas apple-id. Transaktionerna landade på totalt 45 000 kronor – pengar som företaget vägrade betala tillbaka.

Barnets mamma, som anmälde ärendet till ARN, skriver i sin anmälan att det hela rör sig om “ett system byggt för att lura barn”.

“Omoraliskt och irrationellt”

Något liknande skedde i fjol, då en tioårig pojke i Skåne laddade ner spelet Zooba: Zoo Battle Royale. Under loppet av endast två dagar genomförde han över 30 köp som kostade hans föräldrar sammanlagt 14 000 kronor.

När pengarna började dras från pojkens pappas konto kontaktade denne sin bank, som i sin tur hänvisade till företaget Apple Distribution International Ltd.

Efter att ha fått kontakt med Apples kundservice gjorde pappan en anmälan om återbetalning. Den blev avvisad. Han tog då ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

“Absolut har jag ansvar men det känns som de riktar sig till barn med gratisspel och det borde vara en spärr. Hela upplägget är byggt på att barn inte ska fatta”, säger pappan till TV4 Nyheterna. “Att ett så stort företag ska hålla på så som de gör tycker jag är omoraliskt och irrationellt. Det är totalt orimligt.”

“Man anses ha lämnat sitt samtycke”

Ovanstående scenarion är inte lika sällsynta som man skulle kunna tro: enligt Sveriges Konsumenter har ARN prövat ärenden mellan föräldrar och spelföretag till ett värde av närmare 400 000 kronor under perioden 2013 till 2023. Organisationen uppskattar dessutom att mörkertalet av oavsiktliga och otillåtna köp är mycket stort.

Marcus Isgren, ordförande för ARN, förklarar för SVT Nyheter vad som gäller i fall som dessa:

“Utgångspunkten enligt föräldrabalken är egentligen att barn inte har rätt att genomföra köp själva”, säger han. “Men om föräldrarna lämnat sitt samtycke till köp, då är det okej så att säga.”

Isgren förklarar vidare att man i dessa ärenden alltså prövar huruvida föräldrarna har gett sitt samtycke till köpen – något som man kan göra “indirekt”:

“Det ser vi ofta. Har man då till exempel lämnat sin telefon till barnet, man har gett lösenord till barnet, man har kopplat till en betalningslösning, då har man i många fall ansetts ha lämnat sitt samtycke.”

Så begränsar du köp i barnens spel

Hur hindrar man då sina barn från att göra inköp i de populära spelen? Sveriges Konsumenter ger följande tips:

  1. Ställ in lösenordsskydd för varje köp på telefoner, surfplattor och spelkonsoller som alltid eller ibland används av ditt barn för att spela spel.
  2. Om barnet har egna konton, koppla dem till ditt eget och välj att alla köp måste godkännas av dig eller annan vårdnadshavare.
  3. Prata med ditt barn om spel och sätt upp tydliga regler.

På Sveriges Konsumenters hemsida hittar du närmare information om inställningar som begränsar köp i spelappar på både Apple- och Android-telefoner.

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!