Vi har länge funderat på om någon annan app ska komma och sno förstaplatsen bland de populäraste sociala medierna från Instagram. TikTok och Snapchat har båda gjort tappra försök – och nu ger sig ännu en ny app in i leken!
Har du också sett efterlysningar på dina sociala medier i stil med: “Någon som har en invite till Clubhouse att dela med sig av?”. Då är du inte ensam – den amerikanska appen har den senaste tiden seglat upp som ett av de mest omtalade fenomenen.
Vad är Clubhouse?
Appen Clubhouse skapades av entreprenörerna Paul Davidson och Rohan Seth i Silicon Valley och lanserades i mars 2020. Under de senaste tio månaderna har användarantalet växt, och på sin hemsida skriver de båda att över två miljoner personer använde appen under en vecka i januari.
Hur fungerar Clubhouse?
Clubhouse fungerar ungefär på samma sätt som en chattplattform, men istället för att användare skriver sina meddelanden så sker det i form av ljud. Här används alltså inga bilder eller video, så det har beskrivits som en blandning av telefonsamtal, konferenssamtal och radio där du i många fall kan delta i samtalet. Alla konversationer pågår i “rum” som du kan gå in i och ut ur och höra det som sägs.
Tänk dig att det är som att lyssna på en podcast – men samtalet försvinnner efter att det är över och i många rum kan du delta i samtalet, oftast genom att begära ordet av moderatorn som släpper in dig när det passar.
Hur går man med i Clubhouse?
Till skillnad från många andra sociala medier och appar så kan du inte bara ladda ner appen och registrera dig för att börja använda den. I skrivande stund måste du nämligen få en inbjudan till Clubhouse för att kunna gå med. Hur många inbjudningar du får som du i sin tur kan dela med dig av till andra beror bland annat på hur aktiv du är i appen, här kan du läsa mer om det.
Varför trendar Clubhouse just nu?
Den senaste tiden har flera fått upp ögonen för Clubhouse, inte minst eftersom superentreprenören Elon Musk höll i en ljudchatt tillsammans med Vlac Tenev som är VD för Robinhood, den köp- och säljplattform för värdepapper som blev mest uppmärksammad och användes av många i och med Gamestop-uppståndelsen som inträffade nyligen.
Vilket mottagande har appen fått?
Trots sin relativt korta tid i rampljuset så har appen redan hamnat i blåsväder, till och med här i Sverige där en man anklagades för psykisk misshandel inför 700 lyssnare i “rummet”, enligt Expressen. Men appen har också blivit populär i Kina då den, till skillnad från många andra sociala medier, inte har blockerats av den kinesiska statens brandvägg ännu – något många tror bara är en tidsfråga. Quartz skriver nänligen att “kinesiska användare, främst tech-investerare och andra professionella, använder forumet för att prata om ämnen som annars skulle cencureras hemma, som demokrati”.
Källa: The Guardian, Clubhouse, Digitalsnack. Foto: Unsplash