I veckan fick Ann Söderlunds kontroversiella reklamsamarbete med Ignis begravningsbyråer följarna att reagera starkt. Nu svarar företaget på kritiken i Resumé.
Häromdagen publicerade Ann Söderlund ett inlägg på Instagram där hon reflekterade över en närståendes bortgång. Inlägget visade sig dock vara ett reklamsamarbete med en begravningsbyrå, något som gav upphov till en hel del kritik online. Nu svarar begravningsbyrån på kritiken.
Begravningsbyrån: “Har fått ris och ros”
Ann Söderlund är inte den enda influencern som har samarbetat med Ignis begravningsbyråer under senare tid: även Malin Berghagen har gjort reklam för företaget på sociala medier. När Resumé kontaktar Ignis begravningsbyråer hänvisar deras VD, Cecilia Ståhl, till byråpartnern Wakai.
Enligt Ståhl är samarbetet med olika influencers ett “test” som pågår januari till mars. Gällande den starka kritik som reklamsamarbetena har bemötts med online säger hon:
“Vi varken kan eller ska styra vad en influencer skriver, utan det är ett test. Vi har fått ris och ros och kommer så klart göra en utvärdering efter testet.”
Wakais VD Carl Unger säger att de är “nöjda med kampanjen som sådan, men har full förståelse för att det kan skapa upprördhet eftersom det är en känslig fråga, kanske särskilt i Sverige av olika anledningar”.
På frågan om det hela skulle kunna ses som ett etiskt övertramp svarar han:
“Jag tycker att [influencerna] ska få prata om det som de vill prata om. Ignis har också rätt, som andra företag, att informera om sina produkter. Det är ett känsligt område och ett känsligt ämne, det klart vi har förståelse för att man reagerar. Det är styrkan och svagheten i öppna kanaler och sociala medier.”