I mars 2019 satte den anrika finanstidningen Forbes realitystjärnan och entreprenören Kylie Jenner på sitt omslag och skrev att hon sannolikt kommer bli den yngsta “self-made” dollarmiljardären någonsin – något som retade upp många. Nu går tidningen ut och menar att de blivit lurade av Jenner/Kardashian-klanen som blåst upp siffrorna.
Foto: Instagram @kyliejenner,
Det var inte länge sedan som makeup-produkterna från Kylie Cosmetics var några av de mest eftertraktade världen över. Enligt Dagens Industri såg företaget för första gången dagens ljus 2015, då Kylie Jenner med ett startkapital på cirka 2,4 miljoner kronor producerade 15 000 läppstift som såldes för 300 kronor styck. Populariteten gjorde att Kylie Cosmetics gick som tåget, och i januari i år sålde Kylie Jenner enligt Forbes 51 % av företaget för den svindlande summan 600 miljoner dollar (drygt 5,6 miljarder svenska kronor).
Aktierna köptes av det över 100 år gamla internationella skönhetsföretaget Coty, som äger över 77 märken och har avtal om skönhetsprodukter för bland annat Chloè, Calvin Klein, Bottega Veneta och Dolce & Gabbana. Eftersom Coty finns på New York-börsen behöver de dela med sig av viss information om företaget, och nu menar Forbes att dokument från Coty visar att Kylie Cosmetics varit betydligt mindre, både storleksmässigt och vinstmässigt, än vad familjen har fått många att tro – däribland Forbes.
Tidningen går till och med så långt att de påstår att familjen har skapat skatteåterbäringar som “sannolikt var förfalskade” och att det gjort allt de kunnat för att verka ännu rikare än vad de verkligen är. I artikeln menar de att familjen Jenners PR-team började kämpa för att sätta Kylie på omslaget av Forbes 2016, alltså strax efter att systern Kim hade varit på omslaget, och Forbes skriver att de fick se dokument som påstods visa att Kylie var miljardär men som dock “inte direkt var övertygande” och att det var “svårt att tro på” historien om hur snabbt företaget hade växt.
Forbes ändrade dock inställning efter att tidningen WWD publicerade en artikel med de exakta siffrorna som Kris Jenner och PR-teamet hade delat med sig av till Forbes. Detta, i kombination med att experter nu menade att de höga siffrorna kunde vara sanna, fick Forbes att sätta Kylie Jenner på plats 27 av de rikaste “self-made” kvinnorna med en uppskattad förmögenhet om 900 miljoner dollar och att hon snart skulle bli den yngsta “self-made” miljardären någonsin.
Uppskattningarna av förmögenheten som Forbes gjorde byggde de på bland annat uppgifter om att Kylie Cosmetics försäljning låg på 360 miljoner dollar 2018, medan Cotys dokument nu visar att försäljningen ökade med 40 % innan de köpte företaget och uppgick till 125 miljoner dollar, vilket alltså skulle ha inneburit en minskning om Jenners siffror hade stämt.
Den anrika finanstidningen lägger i sin artikel helt och hållet skulden för att de hade Kylie Jenner på omslaget på Jenner-familjen och deras PR-personer – något som är minst sagt ovanligt för en tidning som Forbes. I helgen bemötte Kylie Jenner anklagelserna på sitt Twitter-konto och skrev bland annat: “Jag trodde att det här var en ansedd sajt. Allt jag ser är en rad felaktiga påståenden och antaganden utan bevis lol. Jag har aldrig bett om någon titel eller försökt ljuga mig dit NÅGONSIN. Punkt slut.” och “Jag kan lista 100 saker som är viktigare just nu än att fokusera på hur mycket pengar jag har“.
Det återstår att se hur det hela utvecklar sig – vi har med största sannolikhet inte hört det sista av den här historien!