Konsumentombudsmannen vinner i fallet mot influeraren Katrin Zytomierska där KO menar att hon brustit i reklammärkningen. Enligt hennes advokat Mark Safaryan är domen “förödande för hela branschen”.
Katrin Zytomierska och hennes bolag Clean eating ska betala över en miljon i vite på grund av otydligt märkta inlägg på Instagram. Bakgrunden är att Katrin Zytomierska bland annat lyft fram produkter i en video utan att reklammärka inlägget eller på annat sätt visa att det handlat om reklam. Hon ska också ha publicerat en bild där hon tipsat om ett padelracket, men där en dryck från Clean eating varit framträdande utan att märkas ut som reklam.
Skyller på Instagram
Influeraren har tidigare fått kritik för liknande inlägg och i december 2020 kom en dom mot henne och företaget som fastslog att inlägg som marknadsför livsmedel från Clean eating behövde ha tydliga reklammarkeringar. Både Katrin Zytomierska och hennes företag menar dock att hennes följare mycket väl känner till att hon företräder företaget och att de därför förstår att det handlar om reklam. De menar också att det handlar om brister i hur reklammärkningen ser ut på Instagram, en ursäkt som inte räckte för Patent- och marknadsdomstolen. Advokaten Mark Safaryan som företräder Zytomierska i frågan säger dock att de kommer att överklaga domen. “Det är förödande för hela branschen. Min klient har tagit sitt ansvar och använt de verktyg som finns via Instagram”, säger han.
Katrin Zytomierska är långt ifrån den första influeraren som kritiseras för att ha bristfällig reklammärkning på inlägg i sociala medier. Liknande kritik har riktats mot profiler som Martin Melin, Ida Warg och Kenza Zouiten.
Källa: SVT