I helgen är det äntligen dags för de som har lyckats lägga vantarna på biljetter till Taylor Swifts The Eras-turné att se sin stora idol i Stockholm. Många har laddat upp inför konserten på samma sätt andra Swifties världen över: genom att förbereda en outfit värdig Taylor själv!
Det var i juli förra året som biljetterna till Taylor Swifts konserter i Stockholm släpptes. Biljetterna till de tre spelningarna – som är en del av Swifts omtalade The Eras-turné – sålde slut på endast några timmar.
Bokstavspärlor har intagit bästsäljarlistan
Nu när det endast är några dagar kvar till konserterna har Taylor Swift-febern drabbat Sverige på allvar. Detta märks inte minst av på svenska Amazon.se, där sökningarna efter världsstjärnan har rusat med 324%.
Samtidigt har försäljningen av strass, glitter och pärlor skjutit i höjden – något som tveklöst innebär att en stor del av Sveriges Swifties planerar att tillverka sina egna konsertoutfits. Under hela turnén har sångerskans fans nämligen dykt upp i outfits inspirerade av artistens scenkläder eller olika musik-eror.
Många väljer att sy och pyssla sina egna outfits, och på Amazon.se ökade försäljningen av glittriga strass-stenar med 80% de två första veckorna i april jämfört med samma period förra året. Dessutom har försäljningen av läppstift (+84%), kroppsglitter (+65%) och cowboyhattar för kvinnor (+155 %) ökat markant på sajten.
Den accessoar som de flesta förknippar med Swifts framträdanden är förmodligen de egentillverkade vänskapsband som fansen brukar byta med varandra i samband med spelningarna. Därför är det knappast förvånande att de bokstavspärlor som behövs för att göra armbanden har seglat upp på svenska bästsäljarlistan på Amazon:
“Så fort biljetterna till The Eras Tour släpptes såg vi en ordentlig ökning i Taylor Swift-relaterade sökningar på svenska Amazon. När det nu börjar närma sig konserten ser vi att bokstavspärlor till vänskapsarmband har intagit bästsäljarlistan, och även glittriga strass-stenar har skjutit i höjden, ett säkert tecken på att det tillverkas Lover bodysuits runtom i landet”, säger Linnéa Forrester, kommunikationsansvarig på Amazon.se i ett pressmeddelande.