Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Creative

Afripedia skildrar ung urban kultur i Afrika

 
Afripedia är den visuella plattformen som kämpar för att ändra den omoderna skildringen av afrikaner.
 

Förra året var fyra av de tio snabbast växande ekonomierna i världen länder i Afrika. Ändå är bilden som visas i media av Afrika som kontinent högst cementerad i fattigdom, torka och svältande barn. Förra sommaren blev hastaggen #TheAfricaTheMediaNeverShowsYou viral då afrikaner världen över gick ihop för att de fått nog och ville ändra representationen av sina länder.
 

bild2

 
I samma anda går Afripedia som skildrar ung urban afrikansk kultur. Skapat av Stocktown, ett videomagasin som specialiserar sig på icke-västerländska filmproduktioner, profilierar Afripedia unga afrikanska kreatörer inom konst, film, foto, mode, design, musik, och samtida kultur. Teddy Goitom, plattformens grundare, säger att “Our goal is to inspire and engage through creatives by showcasing talented African role models.”
 

bild3

 
Sajten lanserades med en dokumentär i fem delar där vi får följa olika kreativa pionjärer från Angola, Kenya, Ghana, Senegal och Sydafrika. Grundarna hoppas att initiativet ska växa till ett forum som främjar och förverkligar samarbete över gränserna där en ny generation av berättare leder vägen.

 
Se alla trailers här
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!