Drömmer du om att jobba med Youtubers? Alexandra Ottenståhl gör just det. För Creative berättar om hur hon fick jobb på Sveriges största youtubenätverk Splay och hur det är att hänga med den nya tidens internetstjärnor.
Hej Alexandra! Kan du inte berätta lite kort om ditt jobb?
Jag jobbar som Creative Sales Coordinator på Splay AB, vilket innebär att jag är projektledare för de projekt säljarna säljer in till diverse kunder. Kunder är alltså varumärken, som till exempelvis godis, smink eller välgörenhetsorganisationer. Jag får den informationen jag behöver och ser till att våra Youtube-stjärnor gör det dom ska i tid, men också såklart att kunden gör det dom ska.
Hur gör man om man vill jobba med Youtubers?
Om man vill jobba med Youtubers ska man nog se till att vara intresserad av sociala medier och vilja lära sig om trenderna i den världen, samt tycka att det är roligast i världen med nya människor. Jag kom till exempel från ett företag som jobbar med bloggar tidigare och hade på den vägen fått ett litet hum om hur branschen funkar. Däremot pluggade jag något helt annat och hamnade i det här av en slump, så jag tror inte utbildningen spelar så stor roll. Var istället intresserad, glad och ihärdig så kommer arbetsgivare gilla dig!
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Det roligaste med mitt jobb är att jag får träffa så himla mycket roliga, smarta, briljanta människor hela dagarna. Inte bara mina kollegor, men också alla våra fantastiska Youtube-stjärnor! Splay är liksom vad MTV var på 80-90 talet.
Det tråkigaste då?
Det tråkigaste är väl att skriva rapporter och att redovisa kvitton, herregud vad tråkigt det är.
Berätta något om Splay vi inte vet!
Vi har två kontorshundar; Bobo och Mejla. Bobo har över 3500 följare på Instagram!
Namn: Alexandra Ottenståhl
Ålder: 31 år
Yrke: Creative Sales Coordinator på Splay