Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

12-5-30 träningen trendar på sociala medier – vad är det och är det en bra träningsform?

12-5-30 träningen har blivit stor på TikTok, men vad är det egentligen? Vi tar en titt på denna populära träningsform som enligt utsago ska vara lika enkel som den är effektiv.

Foto: Unsplash

Det är influencern Lauren Giraldo som står bakom 12-5-30 träningen. Hon lade ut en video med träningsformen på sin Youtube-kanal redan 2019 men det var inte förrän videon hamnade på TikTok som träningen blev populär på allvar. 

Konceptet bakom 12-5-30 träningen, som utövas på löpband, är enkelt: man ställer in löpbandets lutning på 12 procent, hastigheten på 5 km i timmen och tränar sedan i 30 minuter. Träningen kallas även 12-3-30 – då står 3 för tre miles, vilket motsvarar 4,8 km, alltså nästan fem kilometer.

Mångsidig träning

Enligt Giraldo själv är denna kombination av hastighet, lutning och tid perfekt då det ger en träning som är enkel nog att utföra ofta, men som samtidigt känns lite utmanande. 3 miles (alltså ungefär 5 km) i timmen en vanlig gånghastighet för de flesta men lutningen på tolv procent gör att man måste anstränga sig mer än under en vanlig promenad.

12-5-30 träningen passar både nybörjare och erfarna löpare. Den ger en god konditionsträning samt förbättrar styrka och uthållighet – perfekt för den som är ute efter en träningsform som är lättillgänglig och mångsidig på samma gång.

Läs även:

Träning som boostar ditt psykiska välmående.

Så många steg om dagen ska du gå för bättre hälsa.

Träningstipsen ALLA latmaskar behöver läsa för att hitta sin hållbara träningrutin.

6 motivationstips: Övervinn dina lata hjärnspöken och förbättra träningsresultaten!

Höstens hetaste hälsotrender 2021.

Källa: KK.no, Runners World

Foto: Unsplash

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!