Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Hur härligt det än låter att börja dagen med en timmes meditation, långfrukost (

Hälsa

6 enkla steg: Morgonrutinen som ger en grym start på dagen (utan att ta för mycket tid)

Hur härligt det än låter att börja dagen med en timmes meditation, långfrukost (inklusive alla nyttigheter du kan tänka dig) och inspirerande frukostsamtal så är det få morgnar som tiden räcker till en sådan start. Men en hälsosam morgonrutin behöver inte vara tidskrävande eller krånglig, fråga bara psykologen och hälsoinspiratören Cecilia Duberg som har startat sina dagar på samma sätt i 20 år. Hennes rutin lägger grunden för en riktigt bra dag – och du kan enkelt kopiera den. 

Foto: IBL & Unsplash

– Jag har haft samma rutin i 20 år. Den hjälper mig för det första att komma upp samma tid varje morgon, det är världens bästa disciplinövning att aldrig snooza, säger Cecilia.

Cecilia presenterar sin framgångsrika morgonrutin i sin nya bok om ledarskap, Lejonagendan, och här delar hon med sig av den till Metro Modes läsare. Rutinen består av sex steg, många är saker som de flesta redan gör på morgonen. Hemligheten är att göra dem med full medvetenhet (och utan yttre påverkan från mobil och andra skärmar). Testa du med, du kommer att märka skillnad!

1. Andas medvetet. Innan jag ens öppnat ögonen tar jag några djupa andetag. Fyller lungorna och liksom väcker hela kroppen, gör mig medveten om armar, rygg och ben.

2. Tänker. Väljer några tacksamhetstankar som första fokus. Det får vara över vad som helst: mannen bredvid mig, barnen jag snart ska väcka, ett spännande utdrag eller att solen lyser in genom fönstret. Det ger mig en fantastisk inre stämning.

3. Grundar. Sätter fötterna i golvet och grundar mig när jag ställer mig upp, precis som i kampsporten eller yogan. Jag gör mig medveten om golvet, och energin i riktning upp genom kroppen, när jag ställer mig upp. Det signalerar stabilitet till hela mitt system!

4. Går ut i duschen – och stannar där, mentalt. Känner vattnet mot huden och står emot tankar om vad som kommer sen.

5. Sätter mig i stillhet med en stor kopp kaffe, och samlar ihop mig. Läser något smart eller bara är.

6. Låter dagen börja.

– Allt jag gör – andas, tänker, ställer mig upp, duschar och dricker kaffe – är något många gör under sin morgon. Jag gör det oerhört medvetet och utan mobilen, utan att springa runt och fixa med annat, utan tv:n och utan att börja jobba i huvudet. Det är min meditation, säger Cecilia.

Läs mer: Så äter och tränar du som psykologen Cecilia Duberg

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Mode
Paulina Forsberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström
Man
Niklas Berglind