Karriär

4 saker du gör som får dig att bli oproduktiv och håller dig tillbaka

Det är inte alltid lätt att hålla effektiviteten uppe. Kanske taggar din kompis dig för att du stup i kvarten ska kolla in en supergullig kattunge på Facebook eller kanske tar du lite för många kaffepauser. Oavsett om du känner igen dig eller inte, kan vi nog vara överens om att vi alla vill vara produktiva i det vi gör. Kolla in vår lista med fyra saker som gör dig oproduktiv och hur du enkelt gör för att sluta. 

 

oproduktiv
Foto: Unsplash / @lorenayessir

Känslan av att vara produktiv är så härlig, att kunna klappa sig själv på axeln för att så mycket har blivit gjort. Trots att vi vet hur bra det känns är det dock inte alltid så lätt att nå dit. Det är mycket som kan ta ens fokus och även om det bara är för en liten stund, så hindrar det produktiviteten.

1. Du låter mobilen ta din uppmärksamhet

Någon som känner igen sig? Om det så är en snap, ett nytt mail eller en Instastory – så är det något som tar din uppmärksamhet och ditt fokus från det du håller på med. Det är såklart svårt när vi i princip har hela våra liv på mobilerna. Tänk på att de funktioner du behöver för att jobba eller plugga även finns på din dator. Stäng av ljudet (och vibrationen!) och lägg ifrån dig mobilen. Antingen en bit ifrån dig där du inte kan se den eller med skärmen ned mot bordet. Sen kan du arbeta på produktivt och titta på mobilen som en belöning när du tar din inplanerade paus.

2. Du planerar in orealistiskt mycket arbete eller inte alls

Om du är en person som planerar, är det mycket möjligt att du planerar som att du hade betydligt många fler timmar på dygnet än alla andra. Alla som gillar att planera har nog varit där. Problemet är att det leder till att du kommer känna dig stressad över allt du har att göra (och innerst inne vet att du inte kommer hinna med), vilket gör att du blir oproduktiv. Se därför till att göra en realistisk planering, ett tips är att testa 1-3-5 metoden. Är du istället en person som inte planerar din tid över huvudtaget kan du behöva tänka om. Genom att skapa en övergripande planering är det lättare att få koll på vad som behöver göras och vara produktiv.

3. Du försöker arbeta i en stökig miljö 

Det ser ju riktigt drömmigt ut att sitta på ett café och jobba, cappuccinon ryker och runt omkring hörs ett dovt sorl. Det är tyvärr sällan verkligheten. Prova snarare ett hårt dunkande från espressomaskinen och någon som högljutt pratar i telefonen vid bordet bredvid. Även om det är lätt att sätta på sig ett par hörlurar för att skärma bort ljudet, kan det fortfarande vara stökigt runt omkring. Gör det därför till en vana att försöka välja en lugn plats att jobba på.

4. Du jämför dina prestationer

Trots att vi vet att vi inte ska jämföra oss med varandra, är det nog inte mer än mänskligt. Att jämföra dina prestationer med andras, sätter en stor press dig själv och hindrar dig från att vara produktiv. Istället för att fokusera på ditt eget arbete lägger du mer tid på att tänka på hur någon annan skulle ha gjort, vilket aldrig blir bra. Självklart kan du ta lärdom från andra men det viktigaste är att du utgår från dig själv. Din styrka är ju att du är du!

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!