Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mamma

Att bära sin bebis är både mysigt och bra för dig och den lillas hälsa. Och du

Mamma

Därför är det hälsosamt att bära ditt barn – för dig och för din bebis skull

Att bära sin bebis är både mysigt och bra för dig och den lillas hälsa. Och du upptäcker snabbt vitsen av att ha en bra bärsele eller bärsjal – så att du håller bebisen nära men armarna fria. Här är fem anledningar till varför ditt barn bör spendera mycket tid i din famn samt vad som är bra att tänka på.


Foto: Dakota Corbin & Derek Thomson/Unsplash

Är du gravid eller nybliven förälder och har sett att ”bärsele” står med på många checklistor över produkter att införskaffa till den nyfödda? Så snart du testar ett så kallat ergonomiskt bärdon där dina armar hålls fria kommer du med stor sannolikhet att instämma varför! Det är både praktiskt och hälsosamt. Här är bärabarn-coachen och doulan Ulrika Casselbrants fem anledningar till varför det är så bra att bära runt på sitt barn i famnen:

1. Din bebis kommer att skrika mindre
Ett litet barn som skriker blir oftast lugn av att få komma upp i famnen där hen får vara med i dina rörelser och känna närheten och tryggheten till dig.

2. En enklare vardag
Du vill såklart tillgodose ditt lilla barns behov, men det är samtidigt viktigt att du och din eventuella partner fortsätter att leva ett fungerande liv runt omkring alla bebisbestyr. Med bebisen nära dig skapar ni en trygg anknytning samtidigt som du kan fortsätta att fixa med sådant som du gjorde innan bebisen föddes.

3. Du upptäcker tidiga signaler
Som förälder blir det enklare att uppfatta barnets tidiga signaler när du bär hen med ansiktet mot dig. Du kommer upptäcka att din bebis är hungrig innan hen måste skrika för att få uppmärksamhet, något som ökar trygghetskänslan hos den lilla. När intrycken blir för många kan hen borra in sig i din famn, återigen för att få maximalt med trygg- och närhet.

4. Harmonisk bebis och mamma
Hormonet oxytocin utsöndras både hos dig och bebisen när du bär hen, speciellt om ni har hud mot hudkontakt. Oxytocin brukar kallas för lugn och ro-hormonet och har en välgörande effekt på kroppen. Det kan även hjälpa föräldrar som känner sig nedstämda eller som går igenom en förlossningsdepression.

5. Din kropp kommer att tacka dig
Bärsele eller bärsjal är som sagt att föredra när du ska bära din bebis längre stunder men de gånger du bär hen i armarna så kan barnet vara med och styra hur hen vill sitta. Det är ett bra sätt att träna balans och motorik. När du har selen/sjalen tänk på att bära både på magen, höften och ryggen. Ett varierat bärande aktiverar olika muskelgrupper vilket är precis vad kroppen vill ha.

Tänk på!
– Barnets ansikte ska vara synligt så att hen kan andas ordentligt.
– Du ska nå att pussa barnets hjässa när hen sitter på din mage. Placera bebisens händer nära munnen så att hen har tillgång till dem.
– Selen/sjalen ska sitta tajt för att ge stöd åt barnets nacke, rygg och lår. Men inte för tajt, ryggen ska ha möjlighet att vara lite rundad.
– Barnet ska sitta upprätt, med knäna högre än rumpan och bäckenbotten vinklad mot dig som bär.

Du kan läsa fler tips på Ulrika Casselbrants sajt narabebis.se.

Källa: Föräldraguiden Gravid

Du som vill diskutera ergonomiska bärdon med andra föräldrar, ansök om att gå med i Facebookgruppen Bärsjalar (som i skrivande stund har över 24 000 medlemmar).

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Marie Serneholt
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Emelie Walles
Hälsa
Jenny Sunding
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
By Momo
Home
34 kvadrat
Home
Jannike Ebbing
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Imane Asry
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand