I en tid av kris så är det lätt att glömma bort att vi ju faktiskt ibland söker vård för sådant som inte är akut livshotande, men som ändå är bra att kolla upp. Det finns dock några saker som är bra att tänka på för att besöket ska bli så bra som möjligt för både dig och vårdpersonalen – du hittar 11 saker att undvika nästa gång du går till vårdcentralen, tandläkaren eller liknande nedan.
1. Klaga på andra läkare
Att klaga på din(a) tidigare läkare hos din nya läkare kommer inte att göra att du får ett bättre bemötande hos din nya läkare, tvärtom. Fokusera istället på vad du vill ha ut från besöket hos just den här läkaren.
2. Skrika
Om din läkare inte kan göra något du ber om, eller skriva ut något till dig, så kommer det inte att hjälpa att höja rösten. Du ska såklart stå upp för dig själv, men att skrika kommer inte att hjälpa dig.
3. Fråga hälsorelaterade frågor när du springer på hen privat
– Fråga mig inte om medicinska funderingar du har när du ser mig på mataffären, vid simbassängen eller på biblioteket. När jag är ute med mina barn vill jag bara vara mamma, säger en barnläkare.
4. Ställa för många frågor
– När en extremt aggresiv närstående bombarderade mig med frågor varje gång jag gick in i rummet så tenderade jag att inte gå in i det rummet lika ofta. Om du har tre A4 fulla av frågor: visa dem för sjuksköterskan och fråga “Hur många av dessa ska jag ställa till läkaren och hur många kan du hjälpa mig med?” säger en kirurg.
5. Vara nedlåtande mot sjuksköterskor
Det finns framförallt en sak som du aldrig ska säga till en sjuksköterska: “Du är för smart för att vara sjuksköterska”. Personen har gått sjuksköterskeutbildningen för att hen ville bli just det, inte för att hen ville bli läkare men inte klarade av det.
6. Äta illaluktande mat innan ett besök
– Ät inte en tung vitlöksfylld lunch precis innan du kommer till oss. Vi skulle uppskatta det, säger tandläkaren Jennifer Jablow.
7. Spela dum
– Be mig inte att ta en “snabb titt” på syskonet som inte har en bokad tid. Om din mamma följde med dig till gynekologen, skulle du då fråga: “Doktorn, skulle du kunna ta upp henne på bordet och ta en snabb titt?”. Alla patienter förtjänar en ordentlig undersökning, säger en barnläkare.
8. Överdriva dina symptom
– Om du glatt sms:ar och skrattar med dina vänner fram till sekunden som du ser mig komma in i ditt rum så kommer jag inte tro på att din smärtnivå är tio av tio, säger en sjuksköterska i New York.
9. Inte rengöra dig innan ditt besök
– Var snäll och tvätta fötterna innan du kommer till mig. Och byt gärna strumpor – jag kan se om du har burit samma par tre dagar i rad, säger en podiater (fotspecialist).
10. Babbla på mobilen
– Jag blir galen när besökare går runt och pratar i telefon. Det är störande, säger Joan Somes som är sjuksköterska på en akutmottagning.
11. Överreagera
– När föräldrar ringer från akutmottagningen för att deras barn har fått en skråma i ansiktet blir jag galen. Det kommer inte att se annorlunda ut om jag syr ihop det istället för läkaren på akutmottagningen – däremot kommer det antagligen kosta dig betydligt mer pengar. Så länge inte skadan är allvarlig så behöver du inte en plastikkirurg för varje skärsår och skråma, säger en plastikkirurg.
Läs även:
15 saker din frisör stör sig på att du gör.
10 saker som personalen i sminkbutiken stör sig på att du gör.
Detta stör sig flygpersonalen på – 8 saker du inte bör göra när du flyger!
Detta hatar kassapersonalen när du gör – 10 saker att undvika nästa gång du handlar!
Källa: The Healthy