Har du fler uppgifter än vad du är anställd för så bör det definitivt stå överst på din lista över argument till varför du förtjänar högre lön än vad du har idag. Här listar vi sex avgörande tips som förhoppningsvis kommer att ge dig högre lön vid nästa förhandling!
Inför en löneförhandling är det viktigt att vara förberedd. Här hjälper vi dig med det genom att lyfta relevanta punkter att fokusera på inför mötet.
1. Du har fler uppgifter än vad du är anställd för
Har du blivit tilldelad fler uppgifter än vad du blev anställd för? Lyft dessa för din arbetsgivare och förklara hur mycket mer du faktiskt gör än vad du får lön för.
2. Lyft resultat istället för kunskap
Din arbetsgivare vet förhoppningsvis redan vad du har för kunskaper och erfarenheter så fokusera hellre på dina resultat. Har du tydliga exempel på resultat eller positiva förändringar du genomfört i din roll så är det hög tid att lägga fram dessa på bordet.
3. Framhäv din spetskompetens
Är du väldigt duktig inom just ditt område och sitter på spetskompetens på företaget (eller på din avdelning) så borde du självklart även trycka på det vid en löneförhandling. Kom ihåg att ge levande exempel!
4. Poängtera ditt driv och ansvar
Skriv ner konkreta exempel på när du är ambitiös, driven och ansvarstagande i arbetet och lyft dessa för din arbetsgivare.
5. Sammanfatta – lugnt och sansat
Att nämna 32 anledningar till varför du är bäst är inte till din fördel. Håll dig lugn och var saklig.
6. Var tuff och stå på dig
Ingen kommer att bli sur på dig för att du bjuder in till en löneförhandling och det värsta som kan hända är att du får ett nej. Var tuff och stå på dig!
TIPS! Lägg ett högre bud än vad du vill sluta på
En löneförhandling består ofta av kompromissande och risken om du lägger dig för lågt är att slutsumman kommer att bli lägre än vad du tänkt dig.
Här listar vi tre saker du ALDRIG ska göra under en löneförhandling
1. Klanka ner på dina kollegor
Det är en fin gräns mellan att höja dig själv och förklara varför du är en av företagets viktigaste tillgångar till att kasta skit på medarbetare. Fokusera på dig själv och dina bedrifter, inte vad andra gör (eller inte gör).
2. Hota med uppsägning
Att hota med att du säger upp dig om du inte får högre lön hör inte hemma vid en professionell löneförhandling.
3. Bli arg på din arbetsgivare
Får du inte den lön du hade hoppats på så är det ändå inte en orsak till att bli ovän med din arbetsgivare. Det är viktigt att du inte känner dig överkörd men att bli arg hjälper dig inte heller.